Prawne aspekty pracy szkoły 03-PAP-32PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe akty prawne i ich hierarchizacja (Konstytucja, ustawa, uchwała, rozporządzenie, akty prawa miejscowego), miejsce i znaczenie prawa oświatowego w systemie prawnym Rzeczypospolitej,
- organizacja systemu oświaty w RP, ustrój szkolny, kompetencje ministra, kuratora, dyrektora, rady pedagogicznej i innych szkolnych organów samorządowych.
- uczeń w systemie oświaty; obowiązek szkolny a obowiązek nauki; regulacje prawne określające zasady udostępniania przez nauczyciela informacji o uczniu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przekazywanych drogą elektroniczną (dziennik elektroniczny); podstawowe obowiązki nauczyciela w zakresie ochrony danych osobowych ucznia i jego prawnych opiekunów,
- status prawny nauczyciela i wychowawcy; obowiązki opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne nauczyciela; procedury awansowania nauczycieli; procedura odbywania i zaliczania stażu w szkole; nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy; postępowanie dyscyplinarne wobec nauczycieli,
- ocenianie i klasyfikowanie uczniów w świetle prawa oświatowego; wewnątrzszkolny i zewnątrzszkolny system oceniania; tryb przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wymienić najważniejsze akty prawne obowiązujące w systemie oświaty, określić, jakie aspekty działalności szkoły oraz zawodu nauczyciela i w jakim zakresie regulują,
- wyjaśnić, jaki jest status prawny nauczyciela i ucznia, na czym polegają prawa i obowiązki nauczyciela i wychowawcy oraz scharakteryzować ścieżkę rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty w świetle obowiązującego prawa,
- scharakteryzować system zewnętrzny oceniania i egzaminowania oraz opisać kompetencje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu po zakończeniu cyklu, według skali punktowej:
- poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0,
- 51-60% ocena 3.0,
- 61-70% ocena 3.5,
- 71-80% ocena 4.0,
- 81-90% ocena 4.5,
- 91-100% ocena 5.0.
Literatura
Zalecana literatura:
Ustawa o systemie oświaty (Ustawa z dnia 7.09.1991 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta nauczyciela (z późniejszymi zmianami).
Rozporządzenie w sprawie oceniania i klasyfikowania uczniów.
Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Komorowski T., Prawo w praktyce oświatowej. Wyd. eMPi. Poznań 2003.
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
Barański A., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Szymańska M., Karta Nauczyciela. Komentarz. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty: prawo oświatowe w zarysie, Wyd. 2, Wolters Kuwer, Warszawa-Kraków 2009.
Seidel R., Elementy prawa. Wyd. eMPi. Poznań 2003.
Pielachowski J., Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Wyd. eMPi. Poznań 2003.
Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów 2001.
Jeżowski A., Statut szkoły. Przedszkole. Szkoła podstawowa. Gimnazjum. Szkoła ponadpodstawowa, szkoła ponadgimnazjalna. Nadanie, nowelizacja, nadzór prawny, orzecznictwo. Wrocław 2002.
Walkiewicz E., Prawo wewnątrzszkolne: uchwały rady pedagogicznej, „Dyrektor Szkoły” 2012, nr 8.
Sugerowane lektury w formie skanów, dostępne na Platformie cyfrowej Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: