W cyklu 2021/SZ:
Zalecana literatura (2019/2021-2021/2022)
Lektury obowiązkowe: R. Barthes, Twarz Grety Garbo, tłum. W. Błońska, w: tegoż, Mit i znak. Eseje, wybór i słowo wstępne: J. Błoński, Warszawa 1970, s. 98-99. M. Bieńczyk, O trzy drinki z tyłu, w: tegoż, Książka twarzy, Warszawa, 2012, s. 77-82. R. Birkholc, Prorok i błazen, „Kino” 2017, nr 1, s. 58-60. K. Eberhardt, Aktor nie gra, aktor jest, „Kino” 1971, nr 7, s. 48-51 [http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/aktor-nie-gra-aktor-jest/426]. M. Hendrykowski, Aktor i aktorstwo filmowe, Poznań 2017 (wybrane rozdziały). K. Klejsa, Badanie gwiazdorstwa filmowego. Przypadek Bogusława Lindy, w: Polskie kino popularne, red. D. Mazur, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2011, s. 327-348. K. Kwiatkowski, Najważniejsza jest prawda (wywiad z K. Jandą), „Kino” 2018, nr 9, s. 34-38. T. Lubelski, Bogie na jakiego zasłużyliśmy, „Kino” 1994, nr 7/8, s. 40-41. O. Salwa, Zdubbinguj to jeszcze raz, Sam, „Film” 2008, nr 2, s. 68-71. P. Skrzypczak, Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej, Toruń 2009 (wybrane rozdziały). Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii antycznej do happeningu, D. Kosiński, A. Wypych-Gawrońska i in., wyd. II, Bielsko-Biała 2009, s. 91-106, 165-190. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, pod red. E. Wąchockiej, wyd. II, popr. i uzup., Katowice 2014, s. 103-111.
Lektury uzupełniające: G. Adamowicz-Grzyb, Tłumaczenia filmowe w praktyce, Warszawa 2013. A. Bazin, Śmierć Humphreya Bogarta, w: tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963. K. Bialik, 2018, Zmierzając ku postaci. Działania aktorskie Zbigniewa Zapasiewicza, w: Postać w kulturze literackiej, t. 1: Ujęcia literackie, pod red. A. Krawczyk-Łaskarzewskiej, D. Bruszewskiej-Przytuły, P. Przytuły, Olsztyn, 137-149. C. Chandler, Katharine Hepburn, tłum. A. Sylwanowicz, Warszawa 2013. H. Chard, Macaulay Culkin and Child Stardom in the 1990s, in: Childhood and Celebrity, ed. J. O’Connor, J. Mercer, New York 2017, p. 110-121. M.A. Czechow, O technice aktora, tłum. i oprac. M. Sołek, Kraków 1995. H. Gris, Wywiad z brzdącem, „Film” 1957, nr 36, s. 7 i 15. M. Grochowska, Po co nam dubbing, „Kino” 2004, nr 9, s. 38-41. M. Grygo, B. Michalak, Krystyna Janda. Kameleon-zawodowiec, Warszawa 2005. D. Hassoun, Shifting Makeups. The Joker as Performance Style from Romero to Ledger, in: The Joker. A Serious Study of the Clown Prince of Crime, ed. R.M. Peaslee, R.G. Weiner, Jackson 2015. A. Helman, Maria Skłodowska-Curie, cz. I, „Kino” 2018, nr 3, 66-69. A. Helman, Maria Skłodowska-Curie, cz. II, „Kino” 2018, nr 4, s. 62-66. M. Hendrykowski (wybór i oprac.), Najlepsze kasztany. Księga cytatów polskiego filmu, Poznań 2013. A. Horoszczak, Dziewczyna z blokowiska (wywiad z R. Glińskim), „Kino” 2001, nr 10, s. 11-14. M. Jankun-Dopartowa, Wcielone szyderstwo losu, „Kino” 1995, nr 9, s. 15-17. T. Jopkiewicz, Jej wysokość Meryl Streep, „Kino” 2015, nr 2, s. 43-45. D. Karaś, Cybulski. Podwójne salto, Kraków 2016. D. Karcz, Aktor w labiryncie, „Kino” 1971, nr 7, s. 10-15 [http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/aktor-w-labiryncie/142]. K. Klejsa, Trudna sztuka bycia mężczyzną, inteligentem, Polakiem… Problemy z tożsamością w filmach Marka Koterskiego, w: Kino polskie po roku 1989, pod red. P. Zwierzchowskiego i D. Mazur, Bydgoszcz 2007, s. 177-193. S. Kołos, Życie sfilmowane. Uwagi o filmie biograficznym, w: Film i media. Przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, pod red. A. Gwoździa i M. Kempnej-Pieniążek, Warszawa 2014. B. Kosecka, Na skraju samotności. Rewizje 2000, „Kino” 2000, nr 12, s. 45-49. G. Lealand, The Child Star as Celebrity, in: Childhood and Celebrity, ed. J. O’Connor, J. Mercer, New York 2017, 159-169. List Michała Wojnarowskiego, „Film” 2008, nr 3, s. 112. K. Mętrak, Ta legenda: Humphrey Bogart, w: tegoż, Legendy nie umierają, Warszawa 1979. M. Miławska-Ratajczak, Dialog w roli głównej. Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów, Kraków 2018 (fragmenty). M. Sadowska, Zmierzam ku jasności. Rozmowa z Markiem Kondratem, „Przekrój” 2006, nr 16, s. 48-51. O. Salwa, Zdubbinguj to jeszcze raz, Sam, „Film” 2008, nr 2, s. 68-71. A. Sańczuk, Atrakcyjne głosy z paszczą, „Film” 2005, nr 7, s. 40-44. M. Słowiński, Błazen: dzieje motywu i postaci, Poznań 1990. G. Stachówna, Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków 2006 (wybrane rozdziały). A. Szczygieł, Nie dają ciała, „Film” 2002, nr 7, s. 50-52. Konstantin S. Stanisławski, Praca aktora nad rolą. Materiały do książki, tłum. J. Czech, Kraków 2011. Konstantin S. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. Dziennik ucznia, tłum. J. Czech, t. 1-2, Kraków 2010. J. Szczerba, Nie żyje Shirley Temple, „Gazeta Wyborcza” 2014, 11.02, https://wyborcza.pl/1,75399,15435459,Nie_zyje_Shirley_Temple.html [dostęp: 3.01.2020 r.]. K.J. Zarębski, Nasi najdrożsi, „Kino” 1995, nr 3, s. 14-16.
|
W cyklu 2022/SZ:
Zalecana literatura (semestr zimowy 2022-2023)
Lektury obowiązkowe:
R. Barthes, Twarz Grety Garbo, tłum. W. Błońska, w: tegoż, Mit i znak. Eseje, wybór i słowo wstępne: J. Błoński, Warszawa 1970, s. 98-99. M. Bieńczyk, O trzy drinki z tyłu, w: tegoż, Książka twarzy, Warszawa, 2012, s. 77-82. R. Birkholc, Prorok i błazen, „Kino” 2017, nr 1, s. 58-60. K. Eberhardt, Aktor nie gra, aktor jest, „Kino” 1971, nr 7, s. 48-51 [http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/aktor-nie-gra-aktor-jest/426]. M. Hendrykowski, Aktor i aktorstwo filmowe, Poznań 2017 (wybrane rozdziały). K. Klejsa, Badanie gwiazdorstwa filmowego. Przypadek Bogusława Lindy, w: Polskie kino popularne, red. D. Mazur, P. Zwierzchowski, Bydgoszcz 2011, s. 327-348. J. Kołodziejczyk, Twarze barbarzyńcy. Stereotypy czarnych w kinie hollywoodzkim, „Kino” 1996, nr 12, s. 18-20. T. Lubelski, Bogie na jakiego zasłużyliśmy, „Kino” 1994, nr 7/8, s. 40-41. D. Ratajczak, Teatr albo „trzeba mieć ciało”, „Teksty” 1977, nr 2, s. 116-134. O. Salwa, Zdubbinguj to jeszcze raz, Sam, „Film” 2008, nr 2, s. 68-71. P. Skrzypczak, Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej, Toruń 2009 (wybrane rozdziały). Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii antycznej do happeningu, D. Kosiński, A. Wypych-Gawrońska i in., wyd. II, Bielsko-Biała 2009, s. 91-106, 165-190. G. Stachówna, Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84, s. 117-127. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, pod red. E. Wąchockiej, wyd. II, popr. i uzup., Katowice 2014, s. 103-111.
Lektury uzupełniające: G. Adamowicz-Grzyb, Tłumaczenia filmowe w praktyce, Warszawa 2013. A. Bazin, Śmierć Humphreya Bogarta, w: tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963. K. Bialik, 2018, Zmierzając ku postaci. Działania aktorskie Zbigniewa Zapasiewicza, w: Postać w kulturze literackiej, t. 1: Ujęcia literackie, pod red. A. Krawczyk-Łaskarzewskiej, D. Bruszewskiej-Przytuły, P. Przytuły, Olsztyn, 137-149. K. Bjørnstad, Liv Ullmann. Linie życia, Gdańsk 2007. C. Chandler, Katharine Hepburn, tłum. A. Sylwanowicz, Warszawa 2013. H. Chard, Macaulay Culkin and Child Stardom in the 1990s, in: Childhood and Celebrity, ed. J. O’Connor, J. Mercer, New York 2017, p. 110-121. M.A. Czechow, O technice aktora, tłum. i oprac. M. Sołek, Kraków 1995. K. Flader-Rzeszowska, Studium spojrzenia, „Teatr” 2020, nr 1, s. 31-34. H. Gris, Wywiad z brzdącem, „Film” 1957, nr 36, s. 7 i 15. M. Grochowska, Po co nam dubbing, „Kino” 2004, nr 9, s. 38-41. M. Grygo, B. Michalak, Krystyna Janda. Kameleon-zawodowiec, Warszawa 2005. D. Hassoun, Shifting Makeups. The Joker as Performance Style from Romero to Ledger, in: The Joker. A Serious Study of the Clown Prince of Crime, ed. R.M. Peaslee, R.G. Weiner, Jackson 2015. E. Havelke, Transformacja. Katarzyna Figura i Adrianna Biedrzyńska, „Dialog” 2020, nr 1, wersja online: http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/transformacja-katarzyna-figura-i-adrianna-biedrzynska [dostęp: 1.04.2021 r.]. A. Helman, Maria Skłodowska-Curie, cz. I, „Kino” 2018, nr 3, 66-69. A. Helman, Maria Skłodowska-Curie, cz. II, „Kino” 2018, nr 4, s. 62-66. A. Horoszczak, Dziewczyna z blokowiska (wywiad z R. Glińskim), „Kino” 2001, nr 10, s. 11-14. M. Jankun-Dopartowa, Wcielone szyderstwo losu, „Kino” 1995, nr 9, s. 15-17. T. Jopkiewicz, Ciemna gwiazda, „Film” 1998, nr 1, s. 54. T. Jopkiewicz, Jej wysokość Meryl Streep, „Kino” 2015, nr 2, s. 43-45. D. Karaś, Cybulski. Podwójne salto, Kraków 2016. D. Karcz, Aktor w labiryncie, „Kino” 1971, nr 7, s. 10-15 [http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/aktor-w-labiryncie/142]. R. Knight, The Women of Auteur Film: Liv Ullmann, https://womenwriteaboutcomics.com/2017/03/women-auteur-film-liv-ullmann/ [dostęp: 13.04.2021]. S. Kołos, Życie sfilmowane. Uwagi o filmie biograficznym, w: Film i media. Przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, pod red. A. Gwoździa i M. Kempnej-Pieniążek, Warszawa 2014. B. Kosecka, Na skraju samotności. Rewizje 2000, „Kino” 2000, nr 12, s. 45-49. G. Lealand, The Child Star as Celebrity, in: Childhood and Celebrity, ed. J. O’Connor, J. Mercer, New York 2017, 159-169. List Michała Wojnarowskiego, „Film” 2008, nr 3, s. 112. M. Łaziński, „Murzyn” i „Murzynka”, porada na stronie Rady Języka Polskiego, https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1892:murzyn-i-murzynka&catid=44&Itemid=208. M. Maniewski, Katarzyna i Kasia. O aktorstwie Katarzyny Figury, „Kino” 2003, nr 12, s. 20-21. K. Mętrak, Ta legenda: Humphrey Bogart, w: tegoż, Legendy nie umierają, Warszawa 1979. J.K. Onegdaj, Dla mnie, seksbomba!, „Film” 1999, nr 7, s. 28-37. O. Salwa, Zdubbinguj to jeszcze raz, Sam, „Film” 2008, nr 2, s. 68-71. M. Pawlicki, Katarzyna Figura, „Film” 1988, nr 11, s. 6-7. A. Sańczuk, Atrakcyjne głosy z paszczą, „Film” 2005, nr 7, s. 40-44. M. Słowiński, Błazen: dzieje motywu i postaci, Poznań 1990. G. Stachówna, Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84, s. 117-127. G. Stachówna, Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków 2006 (wybrane rozdziały). A. Szczygieł, Nie dają ciała, „Film” 2002, nr 7, s. 50-52. Konstantin S. Stanisławski, Praca aktora nad rolą. Materiały do książki, tłum. J. Czech, Kraków 2011. Konstantin S. Stanisławski, Praca aktora nad sobą. Dziennik ucznia, tłum. J. Czech, t. 1-2, Kraków 2010. J. Szczerba, Nie żyje Shirley Temple, „Gazeta Wyborcza” 2014, 11.02, https://wyborcza.pl/1,75399,15435459,Nie_zyje_Shirley_Temple.html [dostęp: 3.01.2020 r.]. L. Ullmann, Przemiany, Warszawa 1988. P. Włodek, Oswojenie i walka. Sidney Poitier i Harry Belafonte w amerykańskim kinie lat 50. i 60., „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 80, s. 120-138. K.J. Zarębski, Nasi najdrożsi, „Kino” 1995, nr 3, s. 14-16.
|