Paleografia - specjalizacja archiwistyczno-edytorska 03-P-22KDL
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Paleografia łacińska
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-P-22KDL
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowe
4. Kierunek studiów: filologia klasyczna
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): I stopień
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): II
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin : 30 h wykład
9. Liczba punktów ECTS: 2
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: Piotr Bering prof. dr hab. pber@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning): nie
II. Informacje szczegółowe
1. Cele zajęć/przedmiotu:
- zapoznanie z historią pisma łacińskiego od starożytności po czasy nowożytne, jego odmian oraz terminologii fachowej;
- zapoznanie z podstawami brachygrafii średniowiecznej;
- wprowadzenie podstawowych informacji o epigrafice starożytnej i średniowiecznej;
- wyrobienie szacunku dla źródła pisanego;
- uzupełnienie wiadomości z historii kultury.
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
pismo i jego rola w kulturze PL_01, PL_04
ewolucja pisma łacińskiego na przestrzeni wieków PL_01, PL_03, PL_04
brachygrafia starożytna i średniowieczna PL_02
kanony pisma łacińskiego na przestrzeni wieków PL_01
epigrafika wieków dawnych PL_03
terminologia fachowa stosowana w paleografii PL_01, PL_04
Informacje dodatkowe
1. Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Metoda ćwiczeniowa
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Kolokwium ustne
Inne (jakie?) - Odczyt tekstu rękopiśmiennego
…
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 5
Czytanie wskazanej literatury 15
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 5
…
SUMA GODZIN 55
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
PL_01 zna historię pisma i jego rolę w rozwoju kultury K_W10, K_W13
PL_02 rozwiązuje najważniejsze abrewiacje K_W19, K_U01
KPL_03 odczytuje proste inskrypcje łacińskie oraz proste teksty rękopiśmienne K_U01
PL_04 świadomie i trafnie posługuje się terminologią specjalistyczną K_W01
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra znajomość problemów paleografii, trafna charakterystyka określonych typów pisma, bardzo dobre opanowanie terminologii fachowej
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
4,0 – dobra znajomość problemów paleografii, w większości poprawna charakterystyka określonych typów pisma, na ogół dobre opanowanie terminologii fachowej
3,5 – zadowalająca znajomość problemów paleografii, w większości poprawna charakterystyka określonych typów pisma, najczęściej właściwe posługiwanie się terminologią fachową
3,0 – podstawowa znajomość problemów paleografii, często poprawna charakterystyka określonych typów pisma, często właściwe posługiwanie się terminologią fachową
2,0 - niezadowalająca znajomość problemów paleografii, brak poprawnej charakterystyki określonych typów pisma, niewłaściwe posługiwanie się terminologią fachową
Literatura
Poniższa lista ma charakter orientacyjny
A. Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973, 2 wyd. Warszawa 2009
W. Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951, 2 wyd. Kraków 2002; 2007
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii (wiele wydań)
K. Górski, Neografia gotycka, 3 wyd. Warszawa 1978
S. A. Porębski, Paleografia łacińska, podręcznik dla studentów, 2 wyd. Warszawa 2005
M. Biniaś-Szkopek, M. Delimata, Ł. Skrzypczak, Podstawy paleografii łacińskiej. Skrypt dla studentów archiwistyki, Poznań 2007
Dizionario di abbreviature Latine ed Italiane per A. Cappelli, Milano (wiele wydań)
T. Wierzbowski, Vademecum. Wykaz skrótów i słowniczek łacińsko-polski, Warszawa–Łódź 1984 (reprint wyd. z 1908)
F. Steffens, Paléographie latine, Trèves–Paris 1910 (wyd. on-line: http://www.archivi.beniculturali.it/Biblioteca/indexSteffens.html)
http://www.rzuser.uni-heidelberg.de/~bz7/links.html (wykaz stron z zasobami on-line)
Dodatkowa lista lektur oraz wykaz źródeł elektronicznych zostaną podane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: