Organizacja i zarządzanie biblioteką - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska 03-OZB-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie podstawowych pojęć i definicji,
- struktury organizacyjne bibliotek współczesnych,
- dokumenty wewnętrzne regulujące działalność biblioteki,
- opis i organizacja stanowiska pracy,
- motywowanie i ocena pracowników jako element zarządzania,
- zarządzanie marketingowe, TQM, Lean management, kultura organizacyjna, biblioteka jako organizacja ucząca się, e-zarządzanie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- rozpoznać rodzaje struktur organizacyjnych i zasady ich budowy i zaproponować właściwą strukturę dla biblioteki małej, średniej i dużej,
- wwykorzystać wiedzę na temat organizacji stanowiska pracy pracownika w przygotowaniu jego opisu,
- zzastosować współczesne koncepcje zarządzania i zadbać o wytworzenie warunków dla kształtowania założeń właściwej kultury organizacyjnej,
- rozwijać - dzięki podstawowej wiedzy na temat stosowanych technik wspomagających zarządzanie - w sobie i w otoczeniu gotowość na wprowadzanie zmian, budowanie warunków właściwych dla organizacji uczącej się.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz działań zespołowych na ocenę bardzo dobrą świadczącą o pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz działań zespołowych na ocenę dobrą + świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz działań zespołowych na ocenę dobrą świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność na zajęciach i zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz działań zespołowych na ocenę dostateczną + świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność na zajęciach oraz i zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz działań zespołowych na ocenę dostateczną świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności na zajęciach i zaliczenie i zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz działań zespołowych na ocenę niedostateczną świadczącą o bardzo dużych brakach w posiadanej wiedzy i całkowitym niezrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
Kryteria oceniania:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- ocena cząstkowych prac pisemnych i działań zespołowych.
Praktyki zawodowe
W powiązaniu z programem specjalności dokumentalistyczno-bibliotekarskiej. Studenci mogą odbywać praktyki między innymi w bibliotekach naukowych i publicznych, a także w archiwach państwowych i branżowych.
Literatura
Zalecana literatura:
a) czasopisma:
„Biblioteka”.
„EBIB”.
„Przegląd Biblioteczny”.
„Zarządzanie biblioteką”.
b) publikacje książkowe:
Biblioteka naukowa. Automatyzacja. Organizacja. Zarządzanie, red. A.Jazdon, Warszawa 1995.
Biblioteki naukowe w kulturze i cywilizacji. Działania i codzienność, pod red. H. Ganińskiej, Poznań 2005.
Davenport Th., Zarządzanie pracownikami wiedzy, przeł. M. Lany, Kraków 2007.
Eco U., O bibliotece, przeł. A. Szymański, Wrocław 1990.
Głowacka E., Koncepcja biblioteki jako „uczącej się” organizacji, „ZIN” 1999, nr 2, s. 80-87.
Głowacka E., Studium zastosowania kompleksowego zarządzania jakością (TQM) w bibliotekarstwie i informacji naukowej, Toruń 2000.
Jakość usług bibliotecznych w społeczeństwie informacyjnym, pod red. K. Kamińskiej i B. Żołądowskiej-Król, Warszawa 2009
Jazdon A., Outsourcing w bibliotece, „Biblioteka” 2006, nr 10, s.103-128.
Kodeks etyki bibliotekarza, Warszawa 2005.
Sójka J., Promocja w strategii marketingowej biblioteki, Poznań 1994.
Standardy biblioteczne. Wzorce i doświadczenia Unii Europejskiej, Warszawa 2003.
Wojciechowska M., Zarządzanie zmianami w bibliotece, Warszawa 2006.
Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach, Poznań 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: