Dramaturgia audiowizualna: Od stylu transcendentalnego do "slow cinema". Dramaturgie filmu "religijnego" 03-OST-21FKMDM
- https://maius89.maius.amu.edu.pl/~moodleifp/course/view.php?id=372 (w cyklu 2021/SZ)
Opis treści kształcenia:
- wprowadzenie,
- koncepcja "stylu transcendentalnego" autorstwa Paula Schradera (na przykładzie "Męczeństwa Joanny d'Arc C.T. Dreyera),
- społeczno-kulturowe badania filmu i religii: "Matka Joanna od Aniołów" z interpretacji Krzysztofa Kornackiego,
- społeczno-kulturowe badania filmu i religii (2): "Dziesięcioro przykazań" Cecila B. DeMille'a jako biblijny epos filmowy,
- efekt diegetyczny w materialistyczno-historycznym modeli kina religijnego: "Ewangelia wg Mateusza" Piera Paola Passoliniego,
- kino kontestacji i muzyczny spektakl: "Jesus Christ Supersar" Normana Jewisona,
- kino poetyckiego spektaklu: "Ciebie zapomnianych przodków" Siergieja Paradżanowa,
- przypowieści o mędrcach z krańców świata (1): poetyka wzniosłości w filmie "Dersu Uzała" Akiry Kurosawy,
- buddyzm ukazywany? Przypowieści o mędrcach z krańców świata (2): "Wiosna, lato, jesień zima... i wiosna" Kim Ki-duka,
- nawiedzenia w kinie postsekularnym: "Melancholia" (i inne lęki) Larsa von Triera,
- nawiedzenia w kinie postsekularnym: "Materialistyczna teologia" Krzysztofa Kieślowskiego,
- nawiedzenia w kinie postsekularnym: aktywna nostalgia w "Drzewie życia" Terrence'a Malicka,
- dialektyka mitotwórstwa: "Matrix" jako apokaliptyczna "herezja",
- drabina do nieba w Berlinie - islam i "zderzenia kultur" w "Wyznaniu wiary" Burhana Quarbaniego,
- ukazywanie sufizmu w kinie irańskim: Majid Majidi i Abbas Kiarostami.
W cyklu 2021/SZ:
1. Wprowadzanie |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna różnorodne narzędzia teoretyczne wykorzystwane w badaniach filmu i religii,
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w badaniach filmu i religii,
- ma podstawową wiedzę na temat związków między filmem a religią na poziomie struktur symbolicznych i narracyjnych,
- posiada wiedzę na temat różnorodnych narzędzi teoretycznych, w tym należących do badań kulturowych, służących do analizy i interpretacji dzieła filmowego,
- potrafi przeprowadzić analizę dramaturgiczną inspirowaną badaniami filmu i religii, formułując własne wnioski,
- potrafi weryfikować i uzupełniać swoją wiedzę w obszarze badań filmu i religii,
- potrafi samodzielnie lub zespołowo dokonać dramaturgicznej analizy filmu, wykorzystując odpowiednie narzędzia teoretyczne.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu sposobów analizowania dramaturgii filmowej oraz związków kina i religii, dokonuje analizy dramaturgii filmowej z dużą swobodą, wykorzystując wiedzę zdobytą poza zajęciami, potrafi scharakteryzować i sproblematyzować wybrane ujęcia teoretyczne należące do nurtu badań filmu i religii.
dobry plus (+db; 4,5)/dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą z zakresu sposobów analizowania dramaturgii filmowej oraz badań filmu i religii niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć, potrafi przeprowadzić analizę filmową w oparciu pozyskaną wiedzę.
dostateczny plus (+dst; 3,5)/dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dramaturgii filmowej, potrafi przeprowadzić prostą analizę dramaturgii filmu w oparciu o pozyskaną wiedzę dotyczącą badań filmu i religii.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą dramaturgii filmowej.
Literatura
Zalecana literatura:
Bogalecki Piotr, Trwoga bez Boga? O możliwościach postsekularnej analizy tekstów kultury (casus Larsa von Triera), „Kultura Współczesna” 2012, nr 4, s. 142–155.
Cho Francisca, The Transnational Buddhism of „Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring”, "Contemporary Buddhism" 2014, Vol. 15, No. 1, 109–124.
Domalewski Adam, Za horyzontem kina religijnego. O najnowszych badaniach filmu i religii, „Ekrany” 2019, nr 3–4, s. 103–107.
Flannery-Dailey Frances, Wagner Rachel L., Wake up! Gnosticism and Buddhism in The Matrix, "Journal of Religion & Film", Vol. 5, Iss. 2, Article 4.
Ford James L., Buddhism, Christianity, and The Matrix: The Dialectic of Myth-Making in Contemporary Cinema, "Journal of Religion & Film", Vol. 4, Iss. 2 , Article 1.
Hamner M. Gail, Filming Reconciliation: Affect and Nostalgia in „The Tree of Life”, "Journal of Religion & Film", Vol. 18, Iss. 1, Article 43.
Kletowski Piotr, Pier Paolo Pasolini, Warszawa 2013, s.133–172 (rozdz. Ewangelia według Piera Paola).
Kłys Tomasz, Film fikcji i jego dominanty, Warszawa 1999, s. 184–199 (rozdz. Kinematograficzny spektakl „Cieni zapomnianych przodków”).
Kornacki Krzysztof, Kino polskie wobec katolicyzmu, Gdańsk 2004, s. 209-256.
Marczak Mariola, Poetyka filmu religijnego, Kraków 2000, s. 64–96.
Morstin-Popławska Agnieszka, Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym, Kraków 2010, s. 31–94.
Schrader Paul, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, New York 1972, s. 1-14, 141-169.
Wright Melanie J., Religion and Film. An Introduction, I.B. Tauris, London–New York 2007, s. 55-78.
W cyklu 2021/SZ:
Bogalecki Piotr, Trwoga bez Boga? O możliwościach postsekularnej analizy tekstów kultury (casus Larsa von Triera), „Kultura Współczesna” 2012, nr 4, s. 142–155. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: