Opracowanie redakcyjne publikacji - spec. edytorstwo tekstów literackich 03-ORP-11ZUE
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe pojęcia dotyczące adiustacji, redakcji, korekty,
- etapy powstawania publikacji (od maszynopisu do druku), struktura wydawnictwa,
- zasady opracowywania tekstu pod względem przedmiotowym, edytorskim i językowym,
- tworzenie instrukcji książki (rozwiązania edytorskie – zasady wyboru, konsekwencja stosowania),
- kompozycja wydawnicza książki (elementy i części budowy publikacji),
- warsztat pracy redaktora i korektora –instrukcja książki, źródła poprawnościowe i encyklopedyczne,
- znaki korektorskie i ich zastosowanie,
- adiustacja językowo-stylistyczna maszynopisu, opracowanie redakcyjne pliku tekstowego,
- zasady dobrego składu i łamania na konkretnych przykładach,
- korekta tekstu po łamaniu i II korekta na wydruku i w pliku PDF,
- opracowanie przypisów (systemy, rodzaje, zasady formatowania) i bibliografii,
- przygotowanie do druku wybranego tekstu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu edytorstwa,
- przygotować tekst do druku z uwzględnieniem trzech poziomów opracowania (edytorskiego, przedmiotowego i językowego),
- korzystać ze źródeł poprawnościowych,
- wykonać adiustację językowo-stylistyczną i techniczną, opracować wersję elektroniczną tekstu,
- zaproponować rozwiązania typograficzne, odpowiednie do typu wydawanego tekstu,
- wykonać korektę złamanego tekstu na papierze z użyciem znaków korektorskich oraz w wersji elektronicznej z użyciem odpowiednich funkcji programu Acrobat, zgodnie z zasadami dobrego składu i łamania,
- opracować i przygotować do druku materiały informacyjno-pomocnicze i uzupełniające (przypisy, bibliografia, spis treści).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość budowy książki, umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, doskonałe posługiwanie się znakami korektorskimi, bardzo dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość budowy książki, umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, bardzo dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość budowy książki, umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, bardzo dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość budowy książki, umiejętność wskazania w tekście błędów edytorskich, dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, zadowalająca znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość budowy książki, umiejętność wskazania w tekście błędów edytorskich, dostateczne posługiwanie się znakami korektorskimi, podstawowa znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca znajomość budowy książki, brak umiejętności wskazania w tekście błędów edytorskich, brak umiejętności w posługiwaniu się znakami korektorskimi, niezadowalająca znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa.
Kryteria oceniania:
- test ze znajomości podstawowych terminów związanych z opracowaniem tekstu – pytania jednokrotnego wyboru, pytania wielokrotnego wyboru, pytania opisowe – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej,
- wykonanie korekty kilku zdań z użyciem znaków korektorskich – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej,
- adiustacja tekstu wykonywana na zajęciach – ocena formująca,
- adiustacja przypisów – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej,
- ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach zadań – ocena formująca,
- obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym).
Literatura
Zalecana literatura:
Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001.
Garbal Łukasz, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.
Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2013.
Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012.
Loth Roman, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
Łozińska Malwina, Zdunek Urszula, O znaczeniu i roli różnych źródeł poprawnościowych w warsztacie redaktora, „Język Polski” 2011, z. 2-3, s. 152-159.
Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2012.
Mitchell Michael, Wightman Susan, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, Kraków 2012.
Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.
Pasek Monika, Redakcyjne działania na tekście (na przykładzie książki naukowej), w: Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie, red. M. Nowosad--Bakalarczyk, S. Niebrzegowska-Bartmińska, T. Piekot, Lublin 2015, s. 129-141.
Podracki Jerzy, Gałązka Alina, Słownik interpunkcyjny, Warszawa 2002.
Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006.
Saloni Zygmunt, Co wolno redaktorowi językowemu? (wypowiedź dyskusyjna), „Język Polski” 1997, z. 1, s. 67-68.
Tomaszewski Andrzej, Architektura książki dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011.
Trzaska Filip, Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
Trzynadlowski Jan, Edytorstwo, tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
Trzynadlowski Jan, Autor, dzieło, wydawca, Warszawa 1989.
Uniwersalny słownik języka polskiego, red. Stanisław Dubisz, Warszawa 2006.
Vandendorpe Christian, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa 2008.
Weiner January, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Warszawa 2009.
Wielki słownik ortograficzny. Wydanie zaktualizowane, red. Edward Polański, wyd. 4, Warszawa 2018.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 2006.
Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: