Organizacja pracy społeczno-artystycznej - spec. teatr społeczności lokalnych 03-OPS-21WDL
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z formami/metodami organizacji pracy społeczno-artystycznej. Przybliżona zostanie struktura organizacyjna (etapy rozwoju działań adresowanych do społeczności lokalnych; rola instytucji lokalnych, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, fundacji i wolontariatu; partnerstwo lokalne; działania ze społecznościami lokalnymi; poradniki). Omówiona zostanie polityka finansowania (granty, programy i konkursy wzmacniające rozwój społeczności lokalnych); etapy przygotowania projektu i przeprowadzania ewaluacji. Przedstawione zostaną również wyznaczniki działalności społeczno-kulturalnej.
Opanowana wiedza pozwoli Studentowi samodzielnie omówić organizację pracy społęczno-artyst. w odniesieniu do wybranego ośrodka (przygotowanie projektu).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- zaprogramować, zorganizować i wypromować wydarzenie kulturalne w określonym środowisku społecznym;
- przeprowadzić poszukiwania środków finansowych na przygotowanie projektu kulturalnego/badawczego i stworzyć wniosek projektowy niezbędny do ich pozyskania;
- pracować w zespole złożonym z przedstawicieli różnych środowisk;
- wykazać się umiejętnościami pozwalającymi na podjęcie pracy w instytucjach kultury;
- rozwijać własne kompetencje kulturowe, badawcze i organizacyjne;
- dokonać krytycznej analizy przykładowego projektu
- scharakteryzować i dokonać analizy na wybranych przykładach projektów społeczno-artystyczne,
- wymienić i scharakteryzować metody i techniki animacji kulturalnej, community arts.
Kryteria oceniania
Wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, prezentacja, ćwiczenia – praca indywidualna i zespołowa w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi;
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach(dozwolone 2 nieobecności w semestrze – każda kolejna nieobecność powinna być zaliczona podczas konsultacji; minimum 50% frekwencji w semestrze)
- aktywność podczas konwersatoriów,
- przygotowywanie projektu społeczno-artystycznego (cele, przewidywane rezultaty, charakterystyka odbiorców, harmonogram projektu, budżet, promocja),
- poziom wiedzy z zakresu poruszanego na zajęciach,
- umiejętność praktycznego wykorzystywania wiedzy zdobytej podczas ćwiczeń.
bdb (5) – wysoka aktywność, systematyczne przygotowanie do zajęć (lektury, projekty, przemyślenia problemów), umiejętność sprawnego relacjonowania tez lektur, bardzo dobre opanowanie narzędzi analitycznych dla omówienia projektów przykładowych, przygotowanie interesującego i dobrze udokumentowanego projektu artystyczno-społecznego, bardzo świadome przedstawienie odpowiednich uzasadnień przedkładanego projektu;
db (4) – jak wyżej, z pewnymi uchybieniami (np. projekt słabiej uzasadniony, słabsza analiza przykładowych projektów);
dost (3) – wyraźne uchybienia w zakresie analizy i umiejętności przygotowania projektu, słaba znajomość lektur i słaba umiejętność ich zrelacjonowania i wykorzystania, słabsza aktywność podczas zajęć;
ndst (2) – niezadowalająca aktywność, nieprzygotowanie do zajęć, przekroczony limit nieobecności, brak dostatecznego zaangażowania w przygotowanie projektu, niedostateczna znajomość lektur.
Literatura
- Kierunek kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, red. W. Kłosowski, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawa 2011.
- Lokalnie: animacja kultury/community arts, red. I. Kurz, Instytut Kultury Polskiej, Warszawa 2008.
- Sztuka + animacja, red. A. Stańczuk-Sosnowska, J. Krupa, Narodowe Centrum Kultury 2010.
- Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
- Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002.
- Od odbiorcy do uczestnika. Rozmawiają Dorota Androsz, Anna R. Burzyńska, Ewa Guderian-Czaplińska, Marcin Kościelniak, Marek Krajewski i Piotr Kruszczyński, Gazeta Teatralna „Didaskalia” nr 117, 2013.
- Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2003.
- Animacja kultury: doświadczenie i przyszłość, pod red. G. Godlewskiego, Warszawa 2002.
- Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych: animacja – animator i jego kształcenie: czterdziestolecie Państwowego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu, pod red. Krystyny Hyrcyk, Wrocław 2000.
- Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2011.
- Dadel M., Jak stworzyć dobry projekt?, Warszawa 2007.
- Dla. Animacja kultury (Metody/Działania/Inspiracje), Warszawa 2005.
- Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, pod red. B. Jedlewskiej, B. Skrzypczak, Olsztyn 2009.
- Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, red. B. Skrzypczak, W. Theiss, Warszawa 2006.
- Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 1999.
- Kierunek Kultura. W stronę żywego uczestnictwa w kulturze, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, pod red. W. Kłosowskiego, Warszawa 2011.
- Kim jest animator społeczny, pod red. P. Henzlera, B. Skrzypczak, Warszawa 2006.
- Nowe media + animacja kultury / [zespół red. Aleksandra Stańczuk, Izabela Żerek, Maria Adamiec, Ewa Krupa, Jacek Drozda, Małgorzata Herbich]. Warszawa : Narodowe Centrum Kultury, 2015.
- Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993.
- Lokalnie. Animacja kultury = community arts, pod red. I. Kurz, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2008.
- Praca środowiskowa w Polsce – tradycja i teraźniejszość, pod red. M. Rymsza, Warszawa 2014.
- Skrzypczak B., Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej, [w:] Theiss W., Skrzypczak B., Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: