Obraz malarski i filmowy 03-OMF-21FKMDL
Analiza wybranych obrazów malarskich i kadrów filmowych (ikonografia i ikonologia). Analiza wybranych przykładów filmowych (np. Kubrick, Bergman, Herzog). Zasady kompozycji (np. kompozycja statyczna, kompozycja dynamiczna, złoty podział, symetria). Kolor w malarstwie i filmie fabularnym (teorie koloru, podstawowe kontrasty barwne, symbolika koloru). Światło w obrazie malarskim, światło w filmie (rodzaje światła w malarstwie, oświetlenie a symbolika światła w filmie). Ruch w obrazie malarskim i obraz w ruchu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- Ma podstawową wiedzę o powiązaniach filmoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, szczególnie historią sztuki;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauk humanistycznych (filmoznawstwa, historii sztuki);
- posiada wiedzę na temat związków filmu z innymi sztukami: malarstwem, fotografią, reklamą;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie filmoznawstwa i obszarów pokrewnych (głównie historii sztuki);
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej i plastycznej, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Metoda sprawdzania wiedzy: Test
Skala ocen:
1) Bardzo dobry (bdb; 5,0):
Student posiada uporządkowaną i szczegółową wiedzę z dziedziny obrazu malarskiego i filmowego, potrafi krytycznie omówić kompozycje obrazowe, kontrasty barwne, problematyzuje związki zachodzące między filmami a malarstwem, zna i wykorzystuje literaturę naukową, orientuje się w zagadnieniach interdyscyplinarnych.
2) Dobry plus (+db; 4,5):
Student posiada wiedzę z zakresu obrazu malarskiego i filmowego, rozumie powiązania poszczególnych bloków tematycznych, rozpoznaje style wizualne i łączy je z tradycjami ikonograficznymi, posługuje się terminologią z zakresu sztuk plastycznych i filmu, odwołuje się do najważniejszych tekstów naukowych.
3) Dobry (db; 4,0):
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu obrazu malarskiego i filmowego, płynnie przechodzi od problematyki zawartej w poszczególnych blokach tematycznych, rozpoznaje style wizualne, posługuje się terminologią z zakresu sztuk plastycznych i filmu.
4) Dostateczny plus (+dst; 3,5):
Student posiada wiedzę z zakresu obrazu malarskiego i filmowego, łączy poszczególne bloki tematyczne, orientuje się w literaturze przedmiotowej i rozpoznaje style wizualne.
5) Dostateczny (dst; 3,0):
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu obrazu malarskiego i filmowego oraz orientuje się w literaturze przedmiotowej.
6) Niedostateczny (ndst; 2,0):
Student nie potrafi się wykazać wiedzą z zakresu obrazu malarskiego i filmowego oraz nie zna literatury przedmiotowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zalecana literatura:
1. Arnheim Rudolf, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, wstęp A. Helman, Gdańsk 20042.
2. Arnheim Rudolf, Dynamika formy architektonicznej, przeł. A. Grzeliński, D. Juruś, Łódź 2016.
3. Boggs Joseph M., The Art of Watching Films, San Francisco 1985.
4. Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, przeł. B. Rosińska, Warszawa 2010.
5. Feininger Andreas, Kompositionskurs der Fotografie, München 1974.
6. Gombrich Ernst Hans, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
7. Gombrich Ernst Hans, Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, przeł. J. Holzman, Kraków 2009.
8. Itten Johannes, Sztuka barwy, przeł. S. Lisiecka, Kraków 2015.
9. Katz Steven D., Reżyseria filmowa: ujęcie po ujęciu, przeł. F. Pastusiak, Warszawa 2007.
10. Marschall Susanne, Farbe im Kino, Marburg 22009.
11. Panofsky Erwin, Perspektywa jako „forma symboliczna”, przekład, wstęp, posłowie i redakcja naukowa G. Jurkowlaniec, Warszawa 2008.
12. Salt Barry, Styl i technologia filmu: Historia i analiza, przeł. Alicja Helman, t. 1-3, Łódź 2003.
13. Schöne Wolfgang, Über das Licht in der Malerei, Berlin 71989.
14. Weyl Hermann, Symetria, przeł. S. Kulczycki, Warszawa 1997 (seria: „Klasycy Nauki”).
15. Edgerton Samuel Y., The Renaissance Rediscovery of Linear Perspektive; New York 1975; Edgerton Samuel Y., Die Entdeckung der Perspektive, aus dem Englischen von H. Jatho, München 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: