Kino europejskie: Nouvelle Vague 03-NV-21FKMDM
Przebieg zajęć:
- Nowa Fala; wprowadzenie (modernizm filmowy, początki nurtu),
- François Truffaut ("Uciekająca miłość", "Gładka skóra", "Noc amerykańska", "François Truffaut. Autobiografia" (2004, reż. Anne Andreu)),
- Jean-Luc Godard ("Powrót Charlotte", "Do utraty tchu", "Kobieta zamężna", "Karibinierzy", "Sympathy for the Devil", "Ratuj się, kto może (życie)", "Dwóch na fali" (2009, reż. Emmanuel Laurent)),
- Eric Rohmer ("Pod znakiem Lwa", "Moja noc u Maud", "Zielony promień", "Opowieść jesienna"),
- Agnès Varda ("La Pointe Courte", "Cleo od 5 do 7", "Jedna śpiewa, druga nie", "Bez dachu i praw", "Kuba z Nantes", "Plaże Agnes),
- Jacques Demy ("Lola", "Parasolki z Cherbourda", "Panienki z Rochefort"),
- Louis Malle ("Windą na szafot", "Kochankowie", "Zazie w metrze", "Louis Malle w obiektywie" (2002, reż. Pierre-André Boutang)),
- Claude Chabrol ("Piękny Sergiusz", "Kuzyni", "Rzeźnik", "Alicja odchodzi po raz ostatni", "Paryż widziany przez...", "Pani Bovary"),
- Jacques Rivette ("Mat szewski", "Paryż należy do nas", "Zakonnica", "Miłość szalona", "Piękna złośnica"),
- Alain Resnais ("Noc i mgła", "Hiroszima moja miłość", "Zeszłego roku w Marienbradzie", "Muriel"),
- Nowa Fala płynie dalej... (amerykańskie konteksty nowofalowe: Stanley Kubrick ("Pocałunek mordercy", "Zabójstwo"), John Cassavetes ("Cienie"), Francuska Nowa Fala: amerykańskie reminisencje (2009, reż. Luc Lagier) oraz kino współczesne: For Lovers Onl (2011, reż. Michael Polish), "Oh, Boy" (2012, reż. Jan Ole Gerster), "Na skrzyżowaniu wichrów (2014, reż. Martti Helde)).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania wybranych zagadnień kina francuskiego lat 50. i 60.,
- ma szczegółową wiedzę o wybranych zagadnieniach francuskiej Nowej Fali, omawianych w kontekście właściwych uwarunkowań społeczno-politycznych i kulturowych,
- ma pogłębioną wiedzę i orientację we współczesnym życiu kulturalnym Francji, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej i literackiej,
- świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne, potrafiąc je spożytkować w ramach podejmowanych zadań naukowo-badawczych.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania: Praca pisemna.
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę dotyczącą kina francuskiego przedstawionego podczas zajęć w różnych aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina światowego (poświadczone pracą pisemną).
dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje ugruntowaną wiedzę dotyczącą kina francuskiego przedstawionego podczas zajęć w różnych aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina światowego (poświadczone egzaminem pisemnym).
dobry (db; 4,0): student opanował w stopniu dobrym wiedzę dotyczącą kina francuskiego, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu kina światowego (poświadczone pracą pisemną).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę dotyczącą kina francuskiego przedstawianego podczas zajęć w różnych aspektach (poświadczone pracą pisemną).
dostateczny (dst; 3,0): student prezentuje dostateczną wiedzę dotyczącą kina francuskiego przedstawianego podczas zajęć w różnych aspektach (poświadczone pracą pisemną).
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy dotyczącej kina francuskiego przedstawianego podczas zajęć (poświadczone pracą pisemną).
Literatura
Zalecana literatura:
Lektury obowiązkowe:
T. Lubelski, Nowa Fala, Kraków 2000.
T. Lubelski, W cieniu Nouvelle Vague. Kino francuskie 1959-1968, w: Kino epoki nowofalowej, T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kraków 2015.
Lektury uzupełniające:
K. Eberhardt, Dzień dzisiejszy filmu francuskiego, Warszawa 1967.
A. Bazin, Film i rzeczywistość, tłum. i oprac. B. Michałek, Warszawa 1963.
Współczesna francuska teoria filmu, Wrocław 1982.
E. Mazierska, Pasja : filmy Jean-Luca Godarda, Kraków 2010.
P. Mościcki, Godard. Pasaże, Kraków 2010.
K. Eberhardt, Jean-Luc Godard, Warszawa 1970.
Mistrzowie kina europejskiego, K. Sobotka (red.), Łódź 1996 (Jean-Luc Godard).
Autorzy kina europejskiego II, A. Helman, A. Pitrus (red.), Kraków 2003 (Louis Malle).
Autorzy kina europejskiego VI, A. Helman, A. Pitrus (red.), Kraków 2011 (Alain Resnais).
Sekretne życie Jacques’a Rivette’a, R. Syska (red.), Kraków 2017.
Agnes Varda. Kinopisarka, T. Lubelski (red.), Kraków 2006.
G. Nowell-Smith, Making Waves. New Cinemas of the 1960s, 2008.
A. B. Kovács, Screening Modernism: European Art Cinema, 1950–1980, London 2007.
Ch. Wiegand, French New Wave, Harpenden 2012.
R. Neupert, A History of the French New Wave Cinema, Wisconsin 2007.
M. Marie, The French New Wave. An Artistic School, tłum. R. Neupert, Oxford 2003.
G. Austin, Claude Chabrol, Manchester 1999.
The Films of Eric Rohmer, L. Anderst (red.), New York 2014.
Filmy (dla zainteresowanych):
François Truffaut (400 batów, Jules i Jim, Noc amerykańska).
Jean-Luc Godard (Do utraty tchu, Żołnierzyk, Pogarda).
Eric Romer (Pod znakiem Lwa).
Agnès Varda (Cleo od 5 do 7).
Louis Malle (Windą na szafot).
Claude Chabrol (Piękny Sergiusz).
Jacques Rivette (Paryż należy do nas).
Alain Resnais (Hiroszima, moja miłość, Zeszłego roku w Marienbadzie).
Jacques Demy (Parasolki z Cherbourga).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: