Nauki pomocnicze bałkanistyki 03-NPB-12BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym perspektyw i ujęć podmiotowych terminów takich, jak Bałkany i bałkanistyka; wskazanie ich definicji oraz miejsca w dyskursach literaturoznawczych; ukazanie najważniejszych szkół teoretycznoliterackich i metodologicznych,
- przedstawienie na poziomie podstawowym stanu badań bałkanistycznych; omówienie ich literaturoznawczych ram oraz interdyscyplinarnego charakteru, związków z innymi dyscyplinami naukowymi; wskazanie powiązań poszczególnych projektów teoretycznoliterackich z dyskursami filozoficznymi oraz dyskursami wywiedzionymi z innych obszarów kultury,
- prezentacja na poziomie podstawowym katalogu najważniejszych tematów i problemów badawczych literaturoznawczych, historiograficznych i antropologicznych studiów bałkanistycznych oraz określenie związku z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi; przedstawienie najważniejszych rozwiązań wypracowanych przez szkoły teoretycznoliterackie,
- przedstawienie i omówienie podstawowych lektur z dziedziny metodologii badań literackich, z zakresu teorii i metodologii literaturoznawstwa w obszarze bałkanistyki,
- prezentacja na poziomie podstawowym znaczenia badań bałkanistycznych w refleksji literaturoznawczej oraz systemie nauk humanistycznych i społecznych; ukazanie ich specyfiki i wkładu w rozwój refleksji literaturoznawczej; ukazanie znaczenia poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji interpersonalnej i interkulturowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna perspektywy i ujęcia definicyjne podmiotowych terminów oraz usystematyzowaną wiedzę na temat historycznie uporządkowanych szkół historyczno- i teoretycznoliterackich, dziejoznawczych i antropologicznych,
- posiada wiedzę o stanie literaturoznawczych, historiograficznych i antropologicznych badań bałkanistycznych, ich zakresie i obecnych w nich rozwiązaniach metodologicznych; potrafi w szerszym zakresie powiązać poszczególne projekty teoretycznoliterackie z inspirującymi je dyskursami filozoficznymi oraz z dyskursami wywiedzionymi z innych obszarów kultury,
- potrafi wyjaśnić związki tematów i problemów badawczych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi; potrafi wykorzystywać narzędzia wypracowane przez szkoły teoretycznoliterackie, historiograficzne i antropologiczne,
- posiada wiedzę na temat podstawowych lektur z dziedziny metodologii badań literackich, historycznych i antropologicznych z zakresu teorii i metodologii literaturoznawstwa w obszarze bałkanistyki,
- posiada umiejętność wskazania miejsca i znaczenia bałkanistyki w refleksji literaturoznawczej oraz systemie nauk historycznychi antropologii kulturowej; potrafi waloryzować znaczenie poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, bardzo dobra umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, zadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, słabsza umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość tematów i problemów badawczych współczesnych literaturoznawczych studiów bałkanistycznych, niezadowalająca umiejętność analizy wybranych problemów badawczych, powiązania ich z teoriami analitycznymi oraz z wydarzeniami historycznymi, procesami społecznymi i zmianami kulturowymi.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2007.
A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2007.
A. Burzyńska, Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001.
M. P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji. Kraków 1999.
A. Łebkowska, Między teoriami a fikcją literacką. Kraków 2001.
S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Przeł. A. Szahaj. Kraków 2002.
S. Greenblatt, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. Redakcja i wstęp K. Kujawińska- Courtney. Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: