Nowe kierunki w turystyce - spec. turystyka kulturowa Śródziemnomorza 03-NKT-22SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie; dzieje kontaktów Śródziemnomorza z cywilizacjami azjatyckimi,
- Uzbekistan i jego atrakcje (opcjonalnie: inny kraj Bliskiego Wschodu/Azji Środkowej),
- Chiny: największe atrakcje i stosunki kulturowo-gospodarcze z Europą, cz. 1,
- Chiny: największe atrakcje i stosunki kulturowo-gospodarcze z Europą, cz. 2,
- Indie: największe atrakcje i stosunki kulturowo-gospodarcze z Europą, cz. 1,
- Indie: największe atrakcje i stosunki kulturowo-gospodarcze z Europą, cz. 2,
- Meksyk: największe atrakcje oraz stosunki kulturowe z Europą i USA.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi odnieść znajomość kultury klasycznej do jej związków z cywilizacjami pozaeuropejskimi na bazie literatury podróżniczej,
- zna zagadnienia dawnego podróżnictwa polskiego i europejskiego do krajów pozaeuropejskich,
- zna najważniejsze atrakcje wybranych krajów pozaeuropejskich i potraf wykorzystać je w praktycznej pracy w sektorze turystycznym,
- orientuje się we współczesnych relacjach gospodarczych i turystycznych między Europą, a wybranymi krajami Azji i Ameryki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Kieniewicz, Złoto, korzenie i krew, PZWS: Warszawa 1971.
J. Sromek, Indie i Nepal, Pascal: Bielsko-Biała 2012.
A. Rusakowicz, Azja Środkowa. Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan, Helion: Gliwice 2014.
A. Sajkowski, Opowieści misjonarzy, konkwistadorów, pielgrzymów i innych świata ciekawych, Wydawnictwo Poznańskie: Poznań 1991 (fragmenty).
W. Słabczyński, Polscy odkrywcy i podróżnicy, PWN: Warszawa 1988 (fragmenty).
A. Zwoliński, Chiny. Historia, teraźniejszość, WAM: Kraków 2007.
M. Jankowska, M. Kocańda, Chiny, Pascal: Bielsko-Biała 2018.
M. Miazek-Męczyńska, Makau. Między Portugalią, Japonią i Chinami.Wkład Towarzystwa Jezusowego w kształtowanie się oblicza miasta, w: Sacrum w mieście 2. Epoka nowożytna i czasy współczesne. Wymiar religijny, kulturalny i społeczny, red. D. Quirini-Popławska, Ł. Burkiewicz, WAM: Kraków 2016, s. 23-34.
J.A. Mrożek, Meksyk, Pascal: Bielsko-Biała 2018.
M. Sten, Kronikarze kultur prekolumbijskich, Wydawnictwo Literackie: Kraków 1988.
S. Osorio-Mrożek, Meksyk od kuchni. Od Azteków do Adelity, Universitas: Kraków 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: