Morfonologia w glottodydaktyce: polszczyzna z perspektywy dzieci i dorosłych 03-MWG-12JPO
fonetyka polska, fonetyka artykulacyjna, miejsca trudne w artykulacji polskich spółgłosek i samogłosek, wymowa geminat, ubezdźwięcznienia, akcent, intonacja
czynniki wpływające na efektywność wymowy i intonacji
wzajemne relacje między umiejętnością wymawiania a umiejętnościami słuchania, czytania i pisania
techniki nauczania wymowy i intonacji; typy zadań i ćwiczeń kształcących wymowę i intonację, materiały do kształcenia umiejętności wymawiania i intonacji
techniki sprawdzania stopnia opanowania umiejętności wymawiania i intonacji
samodzielne projektowanie ćwiczeń służących kształceniu umiejętności wymawiania i intonacji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształceniu u uczących się umiejętności wymowy i intonacji
właściwie, z uwzględnieniem potrzeb uczących się języka polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne służące kształceniu umiejętności wymowy i intonacji
czytać ze zrozumieniem (w języku polskim i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym) opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształcenia umiejętności wymowy i intonacji
samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń służących kształceniu umiejętności wymowy i intonacji
czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształcenia umiejętności wymowy i intonacji
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności wymawiania i intonacji
Literatura
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie wymowy i intonacji, s. 23-43).
G. Balkowska, Nauczanie wymowy polskiej w grupie wielojęzycznej. W: Wrocławska dyskusja nad językiem polskim jako obcym. Kraków 2007, s. 247-254.
G. Hentschel, Język polski w obcych ustach, uszach i umysłach. Esej na temat fonetyczno-fonologicznych przyczyn leksykalnych, kategorialnych i konstrukcyjnych uników w uczeniu się języka obcego. W: Język polski w świecie. Red. W. Miodunka. Warszawa-Kraków 1990, s. 71-104.
J. Perlin, Kategorie interferencji fonemicznych. „Biuletyn PTJ”, LI, 1995, s. 75-86.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: