Metody testowania i sprawdzania umiejętności 03-MT-12JPO
ujednolicenie nazewnictwa poziomów zaawansowania zgodnie z zaleceniami Rady Europy, wyodrębnienie w polskim systemie trzech poziomów zaawansowania B1, B2, C2
opis ogólnej kompetencji językowej, a także wykaz wymagań szczegółowych (oparty na zaleceniach Rady Europy) dla aktualnych poziomów zaawansowania (B1, B2, C2) oraz sprawności, którymi są: rozumienie ze słuchu, poprawność gramatyczna, rozumienie tekstów pisanych, pisanie i mówienie,
wykaz funkcji i pojęć językowych, wykaz tematyczny oraz wykaz zagadnień gramatycznych i składniowych dla poziomów językowych B1, B2, C2
klasyfikacja testów, kryteria poprawności testu, ewaluacja testu, typy i rodzaje zadań testowych
przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako obcego, dobór materiałów dydaktycznych służących kształtowaniu umiejętności zdających
zalecenie dotyczące doboru testów, wskazówki praktyczne
projektowanie własnych materiałów dydaktycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem opracowań teoretycznych i podręcznikowych, rozumie przydatność Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w tworzeniu testów, zna podstawowe publikacje wydane staraniem Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego
zna i efektywnie wykorzystuje terminologię w toku nauczania języka polskiego jako obcego, umie zdefiniować test, określić techniki testowania, wskazać rodzaje testów i kryteria poprawności testu, umie określić, czym są testy biegłości
korzysta z opisów kompetencji szczegółowych dla poszczególnych sprawności,
umie znaleźć i krytycznie ocenić dostępne materiały (zbiory zadań, testy przykładowe), uwzględniając potrzeby uczących się
umie w oparciu o własną wiedzę i dostępną literaturę tworzyć oryginalne materiały do oceny określonych aspektów biegłości językowej z uwzględnieniem potrzeb uczących się
zna genezę polskiego systemu certyfikacji i rozumie rolę Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego w tworzeniu tego systemu
zna i rozumie cele egzaminów państwowych oraz ich budowę, potrafi znaleźć ogólne informacje dla zdających
Kryteria oceniania
– obecność i aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
– poprawność zadań domowych,
– poziom pracy zaliczeniowej
Literatura
Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1, Kraków 2012,
Martyniuk W., Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego opracowane przez komisję ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej, red. W. Miodunka, Kraków, wyd. I, 1992, wyd. II, 1993.
Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, tłum. i adapt. M. Gaszyńska-Magiera i A. Seretny, Universitas, Kraków 2004.
Przykładowe testy dla poziomu podstawowego, średniego ogólnego i zaawansowanego, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003.
Seretny A., Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego – polskie testy biegłości, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Certyfikatowe egzaminy z języka polskiego jako obcego, s. 299-301).
Standardy wymagań egzaminacyjnych, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: