Muzyka, media, wartości: Muzyka rockowa i film 03-MRF-11FKMDM
Moduł ten rozwija wiedzę medioznawczą w kierunku związków muzyki z mediami, przy czym w centrum uwagi ma się w tym wypadku znajdować muzyka i kultura rockowa jako jedno z kluczowych zjawisk XX wieku. Przedmioty proponowane w module dają orientację w głównych nurtach stylistycznych muzyki rockowej i ich kontynuacjach, zapoznają z osiągnięciami liryki rockowej i metodami jej analizy, wreszcie prezentują kulturę rockową jako koncept czasowo ograniczony, oparty na spójnych wartościach i definiujący się poprzez muzykę, której fenomenu nie sposób pojąć bez uwzględnienia kontekstu popularyzacji poprzez media (zwłaszcza film, radio i płytę). Moduł stwarza ponadto możliwość podjęcia tematów dotyczących szerzej rozumianych związków muzyki z filmem (np. jazz w filmie, związki muzyki klasycznej z mediami ludzkimi, pisanymi, drukowanymi, elektronicznymi, cyfrowymi).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
Zna różnice i podobieństwa formalne muzyki i innych sztuk; ma świadomość rozmaitych zastosowań muzyki w mediach.
Posiada dotyczącą historii oraz teraźniejszości wiedzę na temat zjawisk z obszaru kultury medialnej (zwłaszcza w kontekście filmu, muzyk rockowej i oraz literatury), zna funkcjonujące w jej ramach zależności między różnymi formami sztuki.
Posiada wiedzę na temat medioznawstwa w aspektach komunikacyjnych oraz aksjologicznych.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i terminami w zakresie muzyki i medioznawstwa oraz wykorzystuje je w typowych sytuacjach profesjonalnych.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków.
Potrafi w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności rozwijać swoje zainteresowania związane z medioznawstwem i korespondencją sztuk.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student dysponuje rozbudowaną wiedzą i umiejętnościami analitycznymi umożliwiającymi mu wielostronne rozpatrywanie związków muzyki z różnymi mediami; potrafi sproblematyzować użycie muzyki w twórczości wybranych artystów; zna teksty naukowe i swobodnie operuje wiedzą w nich zawartą.
dobry plus (+db; 4,5): Student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki w mediach, wykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki w różnych mediach
dobry (db; 4,0): Student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki w mediach, niewykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki w różnych mediach
dostateczny plus (+dst; 3,5): Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki w mediach, potrafi przeanalizować i zinterpretować prosty przykład jej funkcjonowania.
dostateczny (dst; 3,0): Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki w mediach, potrafi zanalizować prosty przykład jej funkcjonowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki w mediach, nie potrafi zanalizować prostego przykładu jej zastosowania.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1) Bordwell David, Thompson K., Sztuka filmowa. Wprowadzenie, przeł. B. Rosińska, Warszawa 2010, s. 296–341.
2) Dahlhaus Carl, Eggebrecht Hans Heinrich, Co to jest muzyka?, przeł. D. Lachowska, wstęp M. Bristiger, Warszawa 1992.
3) Faulstich Werner, Muzyka i medium. Szkic historiograficzny od początków do dzisiaj, przeł. M. Kasprzyk, „Images” 2009–2010, nr 13–14, s. 15–28.
4) Helman Alicja, Na ścieżce dźwiękowej. O muzyce w filmie, Kraków 1967.
5) Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, Warszawa 1964.
6) Ingarden Roman, Kilka uwag o sztuce filmowej, w: idem, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa 1958. Także w: Estetyka i film, t. 4, red. A Jackiewicz, Warszawa 1972.
7) Kozłowski Krzysztof, Barry Lyndon, Poznań 2006.
8) „Kwartalnik Filmowy” 1961/ 2, 1994/ 6, 2003/ 44.
9) Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, Kraków 1964.
10) Lissa Zofia, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. Z. Skowron, Kraków 2008, s. 238–306.
11) Lissa Zofia, Zarys nauki o muzyce, Kraków 1964.
12) Mungen Anno, Filmy dla muzyki. Edgard Varèse i Bill Viola, przeł. M. Kasprzyk, „Images” 2009–2010, nr 13–14, s. 29–46.
13) Piotrowska Anna G., Idea muzyki narodowej w ujęciu kompozytorów amerykańskich pierwszej połowy XX wieku, Toruń 2003.
14) Piotrowska Anna G., O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej, Kraków 2014
15) Sowińska Iwona, Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001.
16) Scheurer Timothy E., Music and Mythmaking in Film. Genre and the Role of the Composer, Jefferson, North Carolina, and London 2008.
17) Yewdall David Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, tłum. R. Ochnio, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: