Muzyka, media, wartości: Muzyka rockowa w filmie 03-MMWF-11FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- analiza i interpretacja funkcjonowania muzyki w różnych mediach, zwłaszcza filmowym (powiązanym z kulturą rocka),
- wiedza na temat XX/XXI-wiecznych przemian i przejawów kultury medialnej, zwłaszcza w kontekstach filmowo-muzycznych,
- umiejętność krytycznej refleksji na temat kulturotwórczej roli mediów (historycznych i współczesnych), zwłaszcza w kontekście kultury rocka oraz medium filmu,
- zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu teorii i historii muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna różnice i podobieństwa formalne muzyki i innych sztuk; ma szczególną świadomość rozmaitych zastosowań muzyki rockowej w medium filmu,
- posiada dotyczącą historii oraz teraźniejszości wiedzę na temat zjawisk z obszaru kultury medialnej (zwłaszcza w kontekście kultury filmowej oraz kultury rocka), zna funkcjonujące w jej ramach zależności między różnymi formami sztuki,
- posiada wiedzę na temat medioznawstwa w aspektach komunikacyjnych oraz aksjologicznych,
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie analizy i interpretacji dzieła filmowego, szczególnie w kontekście jego wieloaspektowych powiązań z kulturą rocka,
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków,
- potrafi w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności rozwijać swoje zainteresowania związane z medioznawstwem i korespondencją sztuk.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje rozbudowaną wiedzą i umiejętnościami analitycznymi umożliwiającymi mu wielostronne rozpatrywanie związków (historycznych, funkcjonalnych itd.) muzyki rockowej z różnymi mediami, ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu; potrafi sproblematyzować użycie muzyki w twórczości wybranych artystów; zna związane z tą problematyką teksty naukowe i swobodnie operuje wiedzą w nich zawartą.
dobry plus (+db; 4,5): student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), wykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki rockowej w medium filmu
dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), niewykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady zastosowania muzyki rockowej w medium filmu
dostateczny plus (+dst; 3,5): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), potrafi przeanalizować i zinterpretować prosty przykład jej funkcjonowania.
dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), potrafi zanalizować prosty przykład jej funkcjonowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu muzyki rockowej w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem medium filmu), nie potrafi zanalizować prostego przykładu jej zastosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
Alion Yves, Kultura rocka w zwierciadle kina, „Film na Świecie” 1992, nr 01.
Castaldo Gino, Ziemia obiecana: kultura rocka 1954-1994, przeł. J. Uszyński, Kraków 1997.
Celluloid Jukebox: Popular Music and the Movies Since the 1950s, red. J. Romney, A. Wootton, Londyn 1995.
Crenshaw Marshall, Hollywood rock: a guide to rock'n'roll in the movies, Londyn 1994.
Cros Jean-Louis, Merigau Pascal, Tabu, przemoc i śmierć: spotkanie potęg, „Film na Świecie” 1992, nr 01.
Dąbrowski Grzegorz, Fenomen rocka na przykładzie mitu Woodstock, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2000, nr 1.
Donnelly Kevin, Magical Musical Tour: rock and pop in music soundtracks, Nowy Jork 2015.
Dorobek Andrzej, Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001.
Hoffman Beata, Rock a przemiany kulturowe XX wieku, Warszawa 2001.
Inglis Ian, Historia muzyki popularnej na ekranie: biopiki popowo-rockowe, tłum. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.
Jenkinson Philip, Warner Alan, Celluloid rock: twenty years of movie rock, Londyn 1974.
Lee Chrisopher Paul, Like a Bullet of Light: The Films of Bob Dylan, Londyn 2000.
Pławuszewski Piotr, Kino mocnego uderzenia. Polska muzyka rockowa w polskim filmie dokumentalnym lat 60. 70., „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.
Rychlewski Marcin, Rewolucja rocka: semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011.
Siwak Wojciech, Estetyka rocka, Warszawa 1993.
Unisono w wielogłosie IV: rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec 2013.
Wicke Peter, Rockmusik: zur Ästhetik und Soziologie eines Massenmediums, Lipsk 1987.
Włodek Patrycja, Rock’n’roll i “stracone pokolenie” amerykańskiego kina, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: