Muzyka i film 03-MF-32FKMDL
1. Muzyka i estetyka medium filmowego.
2. Muzyka wobec montażowej natury filmu: muzyka oryginalna, cytowana, kompilowana, adaptowana.
3. Konwencje muzyczno-filmowe, m.in. semantyka instrumentów, operowanie barwą brzmienia, stypizowane rozwiązania harmoniczne i melodyczne, elementy retoryki muzycznej, muzyczne idiomy kulturowe.
4. Strategie kompozytorskie underscoring i mood technique oraz technika motywów przypominających.
5. Funkcje narracyjne, dramaturgiczne i semantyczne muzyki filmowej.
6. Miejsce muzyki hollywoodzkiej lat 30. i 40.
7. Twórczość wybranych kompozytorów muzyki filmowej.
8. Wpływ gorsetu gatunkowego na charakterystykę muzyczną.
9. Wykorzystanie muzyki z tekstem.
10. Wielkie formy instrumentalne i instrumentalno-wokalne w filmie fabularnym.
11. Film muzyczny.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna różnice i podobieństwa formalne filmu i innych sztuk; ma świadomość rozmaitych zastosowań muzyki filmowej.
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami i terminami w zakresie muzyki filmowej oraz wykorzystuje je w typowych sytuacjach profesjonalnych.
- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania na tej podstawie wniosków.
- Potrafi przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne i multimedialne dotyczące związków filmu i muzyki.
- Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
W skład zaliczenia wchodzą:
1. Przygotowanie do zajęć.
2. Ocena z końcowego zaliczenia.
3. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
Literatura
1. Bordwell David, Thompson K., Sztuka filmowa. Wprowadzenie, przeł. B. Rosińska, Warszawa 2010, s. 296–341.
2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, Warszawa 1964.
3. Ingarden Roman, Kilka uwag o sztuce filmowej, w: idem, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa 1966, S. 311-329.
4. Kozłowski Krzysztof, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 2013.
5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, Kraków 1964.
6. Lissa Zofia, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. Z. Skowron, Kraków 2008, s. 238–306.
7. Michels Ulrich, Atlas muzyki, przeł. P. Maculewicz, Warszawa 2003, t. 1-2.
8. Piotrowska Anna G., O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej, Kraków 2014.
9. Sowińska Iwona, Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001.
10. Wesołowski Franciszek, Zasady muzyki. Podręcznik dla średnich szkół muzycznych, Kraków 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: