Małe formy dramatyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego 03-MF-12JPO
Przydatność i efektywność technik teatralnych i dramowych w kształtowaniu samodzielności językowej i rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej.
Przydatność małych form dramatycznych i możliwość ich adaptacji w nauczaniu języka polskiego jako obcego; tworzenie z uczącymi się własnych utworów oraz zasady ich wykonywania i rejestrowania; realizacja i samoocena jako czynniki rozwijające kompetencję komunikacyjną, szczególnie socjolingwistyczną, interkulturową, interakcyjną i pragmatyczną.
Obejrzenie i analiza sfilmowanych przedstawień (4-6 przedstawień) w wykonaniu słuchaczy uczących się języka polskiego jako obcego;
Samodzielne przygotowanie projektu przedstawienia, z uwzględnieniem postawy sprawnościowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat technik teatralnych i dramowych służących rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego;
odpowiednio, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczących się, dobierać materiały dydaktyczne (teksty literackie, projekty dramy);
przyswajać opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu teorii i praktyki dramy, technik teatralnych oraz autodydaktyki (w języku polskim lub w wybranym przez słuchacza języku obcym);
Samodzielnie analizować zrealizowane przedstawienia, określić poziom kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego;
Samodzielnie opracować propozycję dramy i przedstawienia teatralnego (wybór tekstu, tematu do wspólnego napisania tekstu z uczącymi się ).
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna samodzielnie opracowanych projektów interaktywnych ćwiczeń z zastosowaniem technik teatralnych i dramy
Literatura
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005
Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska, Poznań 2002
Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Red. W.T. Miodunka. Kraków 2009
K. Pankowska, Pedagogika dramy, Warszawa 2000
K. Witerska, Drama na różnych poziomach kształcenia, Łódź 2010
K. Koppett, Techniki teatru i improwizacji w programach szkoleniowych, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: