Film i percepcja wzrokowa: Malarstwo w filmie versus filmowe malarstwo 03-MF-12FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie związków filmu z innymi sztukami i mediami oraz złożonych zależności między nimi, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów literackich i malarskich (np. filmowe adaptacje "Solaris" S. Lema przez A. Tarkowskiego i S. Soderbergha, czy rolę malarstwa J. Malczewskiego i S. Wyspiańskiego w filmowej twórczości A. Wajdy),
- omówienie szczegółowych aspektów dotyczących wiedzy warsztatowej z zakresu filmoznawstwa i sztuk pokrewnych (np. kwestii palety barwnej w twórczości malarskiej V. van Gogha oraz paralelnej do niej kolorystyki zastosowanej w filmie "Van Gogh. U bram wieczności", albo omówienie filmowego montażu symultanicznego w kontekście symultanzmu w literaturze i malarstwie),
- krytyczna analiza, interpretacja i synteza różnych rodzajów wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej, medialnej, literackiej i artystycznej, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki (np. analiza filmu "van Gogh. U bram wieczności" z uwzględnieniem kultury, metodologii i terminologii używanej w naukach o sztuce),
- omówienie roli samodzielnego, odpowiedzialnego określania priorytetów, służących realizacji zainicjowanego przez siebie, złożonego zadania z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie (np. samodzielnego wyboru tematu, zakresu, metodologii pracy pisemnej lub multimedialnej o relacjach filmu z malarstwem).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie w pogłębionym stopniu związki filmu z innymi sztukami i mediami oraz złożone zależności między nimi, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów literackich i malarskich (np. rolę malarstwa J. Malczewskiego i S. Wyspiańskiego w filmowej twórczości A. Wajdy),
- zna w pogłębionym stopniu szczegółowe aspekty dotyczące wiedzy warsztatowej z zakresu filmoznawstwa i sztuk pokrewnych (np. literatury, fotografii, nowych mediów, a także malarstwa) – np. kwestia palety barwnej w malarstwie i filtry obrazu używane we współczesnej produkcji filmowej,
- potrafi przeprowadzić zaawansowaną, krytyczną analizę, interpretację i syntezę różnych rodzajów wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej, medialnej, literackiej i artystycznej, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki (np. umie przeprowadzić analizę "filmu van Gogh. U bram wieczności" z uwzględnieniem kultury, metodologii i terminologii używanej z naukach o sztuce),
- samodzielnego, odpowiedzialnego określania priorytetów, służących realizacji zainicjowanego przez siebie, złożonego zadania z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie (np. samodzielnego wyboru tematu, zakresu, metodologii pracy multimedialnej o relacjach filmu z malarstwem).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Zna specyfikę różnych sztuk oraz najważniejsze teorie dotyczące tych relacji i potrafi osadzić je w kontekście historycznym. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach potrafi stosować metodologie z zakresu filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej, przekonująco i interesująco omówić go i zaprezentować publicznie.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka ma ugruntowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Zna najważniejsze teorie dotyczące tych relacji i potrafi osadzić je w kontekście historycznym. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach potrafi w dobrym stopniu stosować metodologie z zakresu filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej i omówić go i zaprezentować publicznie.
dobry (db; 4,0): student/studentka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą, fotografią, malarstwem. W analizach i interpretacjach w ograniczonym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej i omówić go i zaprezentować publicznie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu związków filmu z innymi sztukami. W nieznacznym stopniu potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach w ograniczonym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie.
dostateczny (dst; 3,0): student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu związków filmu z innymi sztukami. W nieznacznym stopniu potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach w podstawowym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. W podstawowym zakresie potrafi opracować temat pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Nie potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach nie odnosi się do metodologii z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającej jej terminologii. Nie potrafi samodzielnie opracować tematu pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie.
Literatura
Zalecana literatura:
Gage John, Kolor i znaczenie, przeł. J. Holzman, A. Żakiewicz, Kraków 2010.
Gage John, Kolor i kultura, przeł. J. Holzman, Kraków 2008.
Gombrich Ernst Hans, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
Gwóźdź Andrzej (red.), Europejskie manifesty kina, Warszawa 2002, manifest: F. Léger, Malarstwo i kino, s. 179-180.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: