Metodologia badań językoznawczych 03-MBJ-12PDMJ-E
Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia:
- podstawowe wiadomości z ogólnej metodologii nauk; miejsce językoznawstwa w ogólnej klasyfikacji nauk; pojęcie i typy paradygmatu badawczego; teorie ewolucji nauki;
- metody badawcze językoznawstwa historyczno-porównawczego;
- strukturalizm językoznawczy - podstawowe wiadomości teoretyczne (de Saussure); metody badawcze językoznawstwa strukturalistycznego;
- gramatyka generatywno-transformacyjna jako zwrot metodologiczny w językoznawstwie;
- pragmalingwistyka - podstawy teoretyczne i metody badawcze;
- metoda statystyczna w badaniach językoznawczych;
- lingwistyka kognitywna - podstawy teoretyczne i metody badawcze.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- omówić podstawowe metody wnioskowania stosowane w nauce i wśród nich wskazać (z uzasadnieniem) te, które są stosowane w lingwistyce;
- wyjaśnić pojęcie paradygmatu nauki; scharakteryzować różne rodzaje paradygmatów naukowych; wskazać, które typy postępowań badawczych w lingwistyce przynależą do poszczególnych typów paradygmatów badawczych;
- zreferować i porównać opisujące i wyjaśniające metody badawcze językoznawstwa;
- wyjaśnić związki poszczególnych lingwistycznych propozycji metodologicznych z głównymi nurtami teoretycznymi nauk humanistycznych i przyrodniczych;
- omówić dzieje lingwistycznych metod badawczych z perspektywy różnych koncepcji rozwoju nauki;
- przygotować zespołowo i przedstawić prezentację o tematyce związanej z metodologią badań językoznawczych;
- czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu metodologii badań językoznawczych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Ponadto w ramach zaliczenia ocenia się wartość merytoryczną przygotowanej prezentacji (praca zespołowa).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1999 (hasła: prawo językowe, bezwyjątkowość praw głosowych, młodogramatycy, strukturalizm, teoria falowa, teoria drzewa genealogicznego, statystyka w językoznawstwie).
Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2007.
M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 2009.
M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
J. Perlin, Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: