Marketing książki - spec. wydawnicza 03-MAR-33Z
Treści programowe dla przedmiotu:
- co to jest marketing? – podstawowe terminy, definicje, pojęcia,
- jak funkcjonuje rynek – obszary rynku, zachowania konsumenckie, klasyfikacja potrzeb,
- planowanie w marketingu – marketing strategiczny i operacyjny, plan i budżet marketingowy,
- strategie marketingowe – marketing mix 1P – produkt, opakowanie, marka,
- strategie marketingowe – marketing mix 2P – strategie wyznaczania cen, reakcje na cenę, czytanie cen, testowanie cen,
- strategie marketingowe – marketing mix 3P – strategie dystrybucji, kanały dystrybucji, techniki merschendisingowe,
- strategie marketingowe – marketing mix 4P – promotion mix, czyli reklama, promocja sprzedaży, PR, promocja osobista, marketing bezpośredni,
- czym naprawdę jest reklama, czyli techniki tworzenia tekstów reklamowych,
- czemu służą badania marketingowe? – procedura przygotowania badań, stosowane metody i techniki,
- czy etyka w marketingu to oksymoron? – działania etyczne i nieetyczne, kodeksy dobrych obyczajów,
- wizerunek przedsiębiorstwa,
- targi jako narzędzie komunikacji marketingowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- nazwać i objaśnić podstawowe instrumenty marketingu oraz posługiwać się podstawową terminologią z dziedziny marketingu,
- nazwać i scharakteryzować oraz zastosować elementy procesu komunikacji marketingowej, wskazać uwarunkowania wspierające
i ograniczające tę komunikację,
- wykorzystać i zastosować zgodnie z etyką podstawowe elementy wiedzy o konsumentach w określeniu czynników wpływających na podejmowanie decyzji zakupowych,
- nazwać i zastosować podstawowe reguły tworzenia planu marketingowego i budżetu marketingowego jako podstawowych dokumentów marketingu strategicznego i operacyjnego,
- nazwać i zdefiniować podstawowe strategie marketingowe w ramach koncepcji marketingu mix włącznie z wskazaniem nowych mediów jako instrumentów w ramach danej strategii,
- przygotować komunikaty reklamowe kierując się zasadami tworzenia tego rodzaju komunikatów zarówno w aspekcie językowym, jak i psychologicznego odbioru tych komunikatów przez konsumentów,
- rozszerzać swoją wiedzę poprzez samodzielne poszukiwanie informacji o rynku i analizowanie informacji na temat prowadzonych badań marketingowych,
- wskazać instytucje zarówno reprezentujące branżę wydawniczą jak i organizacje działające na rzecz rozwoju rynku i ochrony konsumentów,
– scharakteryzować zasady współpracy z ww. instytucjami oraz zasady etycznej współpracy w ramach tzw. dobrych obyczajów rynkowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu marketingu oraz bardzo dobra umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy na przykładzie zleconych w trakcie zajęć zadań. Obecność na zajęciach zgodnie z liczbą godzin podaną w kryteriach oceniania.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu marketingu oraz dobra umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy na przykładzie zleconych w trakcie zajęć zadań. Obecność na zajęciach minimalnie niezgodna z liczbą godzin podaną w kryteriach oceniania.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu marketingu oraz dobra umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy na przykładzie zleconych w trakcie zajęć zadań, dopuszczalne drobne pomyłki w ramach realizowanych zadań. Obecność na zajęciach przynajmniej w 70% zgodna z liczbą godzin podaną w kryteriach oceniania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu marketingu oraz przeciętna umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy na przykładzie zleconych w trakcie zajęć zadań, która wymaga uzupełnienia. Obecność na zajęciach przynajmniej w 60% zgodna z liczbą godzin podaną w kryteriach oceniania.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu marketingu oraz mierna umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy na przykładzie zleconych w trakcie zajęć zadań, bez możliwości ich samodzielnego wykonania bez pomocy prowadzącego. Obecność na zajęciach przynajmniej w 50% zgodna z liczbą godzin podaną w kryteriach oceniania.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu marketingu, brak umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy. Uczestnictwo jedynie w nielicznych zajęciach z cyklu (poniżej 50%).
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym),
- ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach zadań – ocena formująca,
- ocena (wzajemna) dokonywana przez samych studentów oraz prowadzącego podczas prezentowania wyników zadań – P – ocena podsumowująca liczona do oceny końcowej.
Ocena dotyczy następujących zadań:
a) ocena samodzielnie przygotowanej pracy będącej szkicem reklamy prasowej wybranego tytułu. W ramach przygotowanej pracy oceniane są:
- sposób prezentacji,
- zastosowane techniki tworzenia tekstów reklamowych,
- pomysł na ogłoszenie – kreatywność.
b) ocena pracy dotyczącej analizy wybranych przykładów ogłoszeń prasowych w branży wydawniczej (P – ocena z pracy liczona do oceny końcowej dla osób z większą liczbą nieobecności na zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
Baverstock Alison, Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość?, BMR, Kraków 1996.
Bralczyk Jerzy, Język na sprzedaż, Oficyna Wydawnicza Brantex, Bydgoszcz 2000.
Kall Jacek, Reklama, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 1998.
Kotler Philip, Marketing, Rebis, Poznań 2005.
Kwarciak Bogusław, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997.
Mruk Henryk, Komunikowanie się w biznesie, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2002.
Mruk Henryk, Pilarczyk Bogna, Kompendium wiedzy o marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Mruk Henryk, Strategie marketingowe, Akademia Ekonomiczna, Poznań 2002.
Mruk Henryk, Zarządzanie marką, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań 2002.
Rosen Emanuel, Fama. Anatomia marketingu szeptanego, Media Rodzina, Poznań 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: