Motywy antyczne w literaturze i sztuce 03-MAL-31KDL
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Motywy antyczne w literaturze i sztuce
2. Kod modułu kształcenia: 03-MAL-31KDL
3. Rodzaj modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: filologia klasyczna
5. Poziom studiów: I stopień
6. Rok studiów: 3
7. Semestr: zimowy
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: 30 godzin konwersatorium
9. Liczba punktów ECTS: 2
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców) prof. Piotr Urbański, urbanski@amu.edu.pl dr Radosław Piętka, platon@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- przekazanie wiedzy na temat pojęć teoretycznych związanych z krytyką tematyczną (w tym przede wszystkim pojęcia motywu literackiego);
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania najważniejszych, wywodzących się z antyku motywów w literaturze i sztuce różnych epok;
- nakłonienie do zapoznania się z wybranymi tekstami, które stanowią źródło uniwersalnych motywów funkcjonujących w literaturze i sztuce różnych epok;
- rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji wybranych fragmentów tekstów czytanych na zajęciach oraz zastosowania wiadomości teoretycznych przy analizie tekstów;
- wyrobienie umiejętności śledzenia wędrówek pokrewnych motywów w tekstach kultury różnych epok.
III. Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
Nazwa modułu (przedmiotu):
Symbol efektu kształcenia dla modułu * Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć# Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
_01 TK_01 – TK_08 konwersatorium egzamin ustny
_02 TK_01 – TK_08 konwersatorium egzamin ustny
_03 TK_01 – TK_08 konwersatorium egzamin ustny
_04 TK_01 – TK_08 konwersatorium egzamin ustny
_05 TK_01 – TK_08 konwersatorium egzamin ustny
* np. KHT_01 – kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3 i w pkt. II 4
# np. TK_01 – symbol treści kształcenia wg tabeli w pkt. II 4
& Proszę uwzględnić zarówno oceny formujące(F) jak i podsumowujące(P)
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
- Proszę scharakteryzować pojęcie motywu literackiego.
- Proszę omówić motywy arkadyjskie w wybranych utworach poetyckich XX wieku.
- Proszę zanalizować motyw katabazy we współczesnym filmie.
2. Obciążenie pracą studenta (punkty ECTS)
Nazwa modułu (przedmiotu):
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności *
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta – przygotowanie do ćwiczeń konwersacyjnych, czytanie zalecanej literatury 15
Praca własna studenta – przygotowanie do egzaminu 15
Egzamin 0,5
SUMA GODZIN 60,5
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#
_01 zdefiniować najważniejsze pojęcia związane z krytyką tematyczną, w tym pojęcie motywu; dokonać analizy sposobów jego funkcjonowania w literaturze i sztuce K_W07, K_W15
K_U01, K_U02, K_U03, K_U10
K_K06
_02 przypisać poszczególne utwory autorom, przedstawić interpretację utworów w związku z występującymi w nich motywami antycznymi K_W07, K_W08, K_W11
K_U08, K_U09
_03 identyfikować motywy antyczne występujące w literaturze i sztuce różnych epok oraz poddawać je interpretacji K_W07, K_W08, K_W11
K_U08, K_U09, K_U10
_04 analizować, interpretować wybrane teksty i dzieła sztuki, przedyskutować najważniejsze zagadnienia związane z poszczególnymi tekstami i dziełami sztuki przedstawianymi na zajęciach K_W07, K_W08, K_W12, K_W15, K_W18
K_U08, K_U09, K_U10
K_K06, K_K07, K_K08
_05 porównać sposób ujęcia i funkcjonowanie tego samego, wywodzącego się z antyku motywu w różnych tekstach i dziełach sztuki, zilustrować swoje wywody odpowiednimi przykładami K_W07, K_W08, K_W11
K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09
K_K06
* kod modułu kształcenia, np. KHT_01 (KHT-kod modułu „Kataliza Heterogeniczna” w USOS)
# efekty kształcenia dla kierunku studiów (np. K_W01, K_U01, ..)
W – wiedza; U – umiejętności; K – kompetencje społeczne (wyszczególnione tylko w symbolach kierunkowych efektów kształcenia)
01, 02… – numer efektu kształcenia
UWAGA! Zaleca się, aby, w zależności od modułu, liczba efektów kształcenia zawierała się w przedziale: 5-10.
4. Treści kształcenia
Nazwa modułu kształcenia:
Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia modułu#
TK_01 Preliminaria teoretyczne: pojęcia motywu, toposu, archetypu, tematu, wątku _01
TK_02 Motywy arkadyjskie w literaturze i sztuce _02, _03, _04, _05
TK_03 Motyw katabazy w literaturze i filmie _02, _03, _04, _05
TK_04 Ad astra: katasteryzm, podróże podniebne i inne astralne motywy w imaginarium antycznym i nowożytnym _02, _03, _04, _05
TK_05 Upadek miasta: motyw antycznych ruin w europejskiej literaturze i sztuce _02, _03, _04, _05
TK_06 Sen i motywy oniryczne w literaturze dawnej i współczesnej _02, _03, _04, _05
TK_07 Motyw zemsty: od tragedii po współczesne kino gatunkowe _02, _03, _04, _05
TK_08 Antyczne bestiarium i jego nowożytne odpowiedniki; motyw metamorfozy _02, _03, _04, _05
Kryteria oceniania
- wiedza i umiejętności zaprezentowane na egzaminie pisemnym
- odpowiedzi oceniane są punktowo
- warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie 50% punktów + 1
5,0 – znakomita wiedza na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem motywów antycznych w omawianych na zajęciach dziełach, znakomita znajomość treści utworów, znakomita umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania motywów antycznych w omawianych tekstach i dziełach sztuki;
4,5 – bardzo dobra wiedza na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem motywów antycznych w omawianych na zajęciach dziełach, bardzo dobra znajomość treści utworów, bardzo dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania motywów antycznych w omawianych tekstach i dziełach sztuki;
4,0 – dobra wiedza na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem motywów antycznych w omawianych na zajęciach dziełach, dobra znajomość treści utworów, dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania motywów antycznych w omawianych tekstach i dziełach sztuki;
3,5 – zadowalająca, ale z pewnymi niedociągnięciami, wiedza na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem motywów antycznych w omawianych na zajęciach dziełach, podobnie zadowalająca znajomość treści utworów, a także umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania motywów antycznych w omawianych tekstach i dziełach sztuki;
3,0 – zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami, na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem motywów antycznych w omawianych na zajęciach dziełach, podobnie zadowalająca znajomość treści utworów, a także umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania motywów antycznych w omawianych tekstach i dziełach sztuki;
2,0 – niezadowalająca wiedza na temat zagadnień związanych z funkcjonowaniem motywów antycznych w omawianych na zajęciach dziełach, niezadowalająca znajomość treści utworów, niezadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania motywów antycznych w omawianych tekstach i dziełach sztuki.
Literatura
- A. Brodzka, Topika antyczna w literaturze polskiej XX wieku. Wrocław 1992
- Mit, człowiek, literatura. Oprac. S. Stabryła. Warszawa 1992
- Th. Wolpers, Motif and Theme as Structural Content Units and ‘Concrete Universals’. W: The Return of Thematic Criticism. Ed. W. Sollors. Cambridge 1993
- M. Vanhelleputte, The Concept of Motif in Literature: A Terminological Study. W: The Return of Thematic Criticism. Ed. W. Sollors. Cambridge 1993
- E.R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł. A. Borowski. Kraków 1997
- M. Zaleski, Echa idylli w literaturze polskiej doby nowoczesności i późnej nowoczesności. Kraków 2007
- L. Impelluso, Mity. Bogowie i herosi w sztuce. Przeł. A. Gogut. Warszawa 2010
Wykaz lektur zostanie podany przez prowadzącego na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: