Lektura tekstów łacińskich II 03-LTL-32KDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- lektura prozy i poezji (Cyceron, Horacy): praca z tekstem (warsztat filologa),
- przekład prozy i poezji wg wyboru tekstów dokonanego przez studentów,
- analiza i interpretacja językowa (gramatyka, leksyka) i realioznawcza wybranych tekstów łacińskich,
- analiza i interpretacja wybranych tekstów łacińskich pod względem przynależności gatunkowej, idiolektu autora oraz odzwierciedlenia tendencji i zjawisk właściwych dla danej epoki literackiej.
W cyklu 2021/SL:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: - dostęp do platformy MS Teams - wideokonferencje, czat Formy i metody e-oceny: Podczas oceny zajęć pod uwagę będą brane następujące elementy: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: W razie konieczności (kłopotów technicznych itp.) prowadzący może poprosić P.T. Studentów o kontakt telefoniczny lub za pośrednictwem innych bezpłatnych komunikatorów |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna słownictwo występujące w tłumaczonych tekstach oryginalnych,
- tłumaczy nawet bardzo trudne teksty oryginalne wybranych autorów z języka łacińskiego na język polski (ze słownikiem dwujęzycznym),
- analizuje nawet bardzo trudne teksty oryginalne wybranych autorów pod względem językowym i realioznawczym wykorzystując pomoce warsztatowe filologa klasycznego (słowniki dwujęzyczne, tezaurusy, komentarze dwu- i jednojęzyczne, także w formie elektronicznej (zasoby online),
- interpretuje teksty oryginalne wybranych autorów pod względem językowym i realioznawczym wykorzystując pomoce warsztatowe filologa klasycznego (słowniki dwujęzyczne, tezaurusy, komentarze dwu- i jednojęzyczne, także w formie elektronicznej (zasoby online),
posiada wiedzę na temat rozwoju języka łacińskiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Oryginalne teksty lub części tekstów prozaicznych i/lub poetyckich wg wyboru dokonanego przez wykładowcę w porozumieniu ze studentami. Zalecane utwory Cicerona, a przede wszystkim Horacego.
Podręczniki i opracowania:
Wydania tekstów oryginalnych wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: