Literatura a sztuki wizualne 03-LSZW-31FDL
Treści kształcenia
1. Przedstawienie i szerokie omówienie bazy pojęciowej dotyczącej podstawowych problemów związku literatury z innymi sztukami wizualnymi.
2. Zarysowanie wzajemnych powiązań różnych rodzajów literatury (poezja, proza, dramat) ze sztukami wizualnymi.
3. Wskazanie podstawowych wątpliwości terminologicznych oraz wynikających z nich ogólnych wniosków dotyczących idei korespondencji sztuk i jej rozumienia.
4. Analiza, interpretacja i wartościowanie wybranych tekstów literackich i ich związków z wskazanymi sztukami wizualnymi, itp.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Na podstawie programu kierunku: "Filmoznawstwo i Kultura Mediów"
"Student zna rozmaite relacje literatury ze sztukami wizualnymi – treściowe i formalne; rozpoznaje i potrafi wskazać podobieństwa i różnice w sferze medium jakim posługuje się pisarz czy artysta plastyk".
Dodatkowo: "potrafi wskazać płaszczyzny owych korespondencji i wskazać przemiany estetyczne literatury pod wpływem innych sztuk wizualnych".
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
a) uporządkować wiedzę szczegółową z zakresu tematu: „Literatura a sztuki wizualne”, a więc umie zdefiniować podstawowe pojęcia przedstawione na zajęciach.
b) identyfikować różne problemy związane z tematem: „Literatura a sztuki wizualne”.
c) korzystać z bazy terminologicznej budowanej podczas zajęć.
d) przeprowadzić w oparciu o zdobytą wiedzę podstawową analizę związków, wskazanych tekstów literackich (prozatorskich, poetyckich, dramaturgicznych), ze sztukami wizualnymi.
e) skonstruować w języku polskim i w konkretnej sytuacji komunikacyjnej typową wypowiedź pisemną lub multimedialną oraz przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne dotyczące tematu: „Literatura a sztuki wizualne”.
f) formułować ogólne wnioski dotyczące tematyki poszczególnych zajęć.
g) identyfikować, gromadzić i wykorzystywać materiały potrzebne do przygotowania się do zajęć oraz do przygotowania pracy zaliczeniowej.
h) pracować w zespole, a więc określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
I wiele innych.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
1. Część wykładowa, prowadzenie konwersacji, prezentacja materiałów: literackich, malarskich, fotograficznych, audiowizualnych, ewaluacja wiedzy pozyskanej po zapoznaniu się z podanymi pozycjami bibliograficznymi.
2. Część wykładowa, prowadzenie konwersacji, prezentacja materiałów literackich, plastycznych, audiowizualnych, (ewentualnie) praca w grupach i prezentacja jej rezultatów.
3. Prowadzenie konwersacji, prezentacja materiałów literackich, plastycznych, audiowizualnych, dyskusja.
4. Prowadzenie konwersacji, analiza przykładowego zadania.
5. Prowadzenie konwersacji, ewaluacja wiedzy pozyskanej po zapoznaniu się z podanymi pozycjami bibliograficznymi.
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Przykład (wybór):
1. Praca pisemna: analiza i interpretacja tekstu literackiego (lub jego fragmentu) wybranego przez prowadzącego.
2. Praca w grupach: analiza i interpretacja wskazanego tekstu, dyskusja na ten temat.
3. Przykładowe pytania: Przedstaw definicję pojęcia ‘synestezja’? Wyjaśnij pochodzenie idei korespondencji sztuk?
Kryteria oceniania:
1. Na ocenę niedostateczną: Student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z przedmiotu: „Literatura a sztuki wizualne”.
2. Na ocenę dostateczną: Student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu: „Literatura a sztuki wizualne”.
3. Na ocenę dostateczną plus: Student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu: „Literatura a sztuki wizualne”, ale nie jest ona jeszcze wystarczająco przyswojona (tj. jej przestawienie wymaga wysiłku) ani pogłębiona (tj. konieczne jest dalsze kształcenie w tym zakresie).
4. Na ocenę dobrą: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Literatura a sztuki wizualne”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny.
5. Na ocenę dobrą plus: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Literatura a sztuki wizualne”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.
6. Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi dobrze zaprezentować (tj. pogłębioną i utrwaloną) wiedzę z przedmiotu: „Literatura a sztuki wizualne”. Na jej podstawie udziela odpowiedzi na zadane pytania w sposób przemyślany, logiczny i kompetentny. Jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych z tego przedmiotu
Literatura
Teksty (wybór):
1. S. Wysłouch, "Literatura a sztuki wizualne", Warszawa 1994.
2. S. Wysłouch, "Literatura i semiotyka", Warszawa 2001.
3. G. E. Lessing, "Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji", przeł. Henryk Zymon-Dębicki, oprac. Jolanta Maurin-Białostocka, Wrocław 1962.
4. M. Praz, "Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych", przeł. Wojciech Jakiel, Gdańsk 2007 (wybór rozdziałów).
5. "Film polski wobec innych sztuk", pod. red. Alicja Helman i Alina Madej, Katowice 1979.
6. J. Baudrillard, "Precesja symulakrów", przeł. T. Komendant, [w:] "Postmodernizm. Antologia przekładów", red. R. Nycz, Kraków 1996.
7. M. Głowiński, "O intertekstualności", „Pamiętnik Literacki” 1986 z. 4.
8. A. Helman, J. Ostaszewski, "Historia myśli filmowej". Podręcznik, Gdańsk 2009 (wyd. 2 2010).
9. M. McLuhan, "Wybór pism", przeł. K. Jakubowicz, Warszawa 1975.
10. R. Nycz, "Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy", [w:] tegoż, "Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze", Warszawa 1993.
Dodatek:
"Słownik pojęć filmowych", pod red. Alicji Helman, T 1-10, Wrocław 1991-1998 (wybrane hasła).
Marek Hendrykowski, "Słownik terminów filmowych", Poznań 1997 (wybrane hasła).
"Słownik terminów sztuk plastycznych" (wybrane hasła)
"Słownik literatury staropolskiej" (wybrane hasła)
"Słownik literatury polskiego oświecenia" (wybrane hasła)
"Słownik literatury polskiej XIX wieku" (wybrane hasła)
"Słownik literatury polskiej XX wieku" (wybrane hasła)
"Słownik terminów literackich" (wybrane hasła)
I wiele innych, które mogą zostać wskazane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: