Literatura wobec sztuk wizualnych i performatywnych - spec. kuratorstwo literatury 03-LSW-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe pojęcia i terminy dotyczącej problemów związku literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi,
- dyskursy i metodologie badań nad obrazowością i performansem,
- praktyki wykorzystania literatury jako inspiracji dla innych sztuk: inscenizacje, ekranizacje, interpretacje wizualne tekstów literackich (powiązania z malarstwem,rzeźbą, instalacją, teatrem, performansem, filmem, sztukami wizualnymi i performatywnymi, architekturą i muzyką),
- strategie odbiorcze wobec literatury w powiązaniu z różnymi dziedzinami sztuki,
- krytyczne formy opisu i interpretacji zjawisk z zakresu powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi,
- projekt kuratorski - performowanie, inscenizowanie, wystawianie literatury.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią dotyczącą związków literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi,
- wskazać metody i praktyki wykorzystania literatury jako inspiracji dla innych sztuk,
- określić oraz świadomie kreować nowe sposoby kształtowania postaw związanych z odbiorem literatury w powiązaniu z różnymi dziedzinami sztuki oraz wskazać związki estetyki i sztuki na poziomie doświadczenia estetycznego,
- analizować, interpretować i wartościować wybrane teksty literackie i ich związki ze wskazanymi sztukami wizualnymi i performatywnymi
prowadzić dyskusję krytyczną i formułować indywidualne sądy i komentarze na temat zjawisk z zakresu literatury w powiązaniu z różnymi - dziedzinami sztuki w szeroko pojętym otoczeniu kulturowym,
- stworzyć projekt z zakresu powiązań literatury z różnymi dziedzinami sztuki stanowiących podsumowanie wiedzy i umiejętności opanowanych w trakcie zajęć (np. performowanie wierszy, malowanie tekstu dramatycznego, odgrywanie scen z literatury, pisanie i redagowanie różnych form np. dopisanie do sceny dramatu didaskaliów, napisanie małej formy prozatorskiej w nawiązaniu do jakiegoś obrazu, opracowanie na podstawie fragmentu literackiego sceny do filmu, „mówiące obrazy”, portrety, wystawa fotograficzna).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną, pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi; biegle posługuje się podstawową terminologią; swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje teksty literackie oraz dzieła z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu; jest w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.
dobry plus (+db; 4,5): student posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę na temat powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi; biegle posługuje się podstawową terminologią; dość swobodnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje teksty literackie oraz dzieła z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu (z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego); nie jest jeszcze w pełni samodzielny w wypowiedziach wartościujących, związanych z przedstawionymi materiałami.
dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi; dobrze posługuje się podstawową terminologią; dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, analizuje, interpretuje teksty literackie oraz dzieła z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, podejmując próby wartościowania oraz odwołuje się do literatury przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią; podejmuje zazwyczaj udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, stawia hipotezy interpretacyjne; poprawnie analizuje, interpretuje teksty literackie oraz dzieła z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; wiedza z przedmiotu nie jest jeszcze wystarczająco przyswojona ani pogłębiona.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi; na ogół poprawnie posługuje się podstawową terminologią; podejmuje po części udane próby zastosowania nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, próbuje stawiać hipotezy interpretacyjne; zazwyczaj poprawnie analizuje, interpretuje teksty literackie oraz dzieła z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; rzadko podejmuje próby wartościowania; zazwyczaj poprawnie – choć w umiarkowanym zakresie – odwołuje się do literatury przedmiotu; podejmuje lekturę tekstów teoretycznych i zazwyczaj rozumie większość głównych tez.
niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat powiązań literatury ze sztukami wizualnymi i performatywnymi; nie potrafi poprawnie posługiwać się podstawową terminologią; nie umie zastosować nabytej wiedzy w praktyce interpretacyjnej, podejmuje nieudane próby analizy i interpretacji i wartościowania; nie potrafi zrekonstruować głównych tez tekstów teoretycznych omawianych na zajęciach; nie potrafi samodzielnie stworzyć projektu zaliczeniowego.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach,
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach,
- praca (lub prace) o charakterze interpretacyjnym,
- przygotowanie i zaprezentowanie projektu zaliczeniowego,
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na zaliczeniu.
Literatura
Zalecana literatura:
Barthes R., Retoryka obrazu, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 3.
Baudrillard J., Precesja symulakrów, tłum. T. Komendant, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1996.
Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007.
Film polski wobec innych sztuk, red. A. Helman i A. Madej, Katowice 1979.
Fischer-Lichte E.,Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Kultura i sztuka u progu XXI wieku, Seria Kultura i przyszłość, red. Sław Krzemień-Ojak, Białystok 1997.
Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, wstęp W. Kalaga, Kraków 2010.
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy, tłum. M. Zaremba, Warszawa 2015.
Schechner R., Performatyka: wstęp, tłum. T. Kubikowski, Wrocław 2006.
Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: