Literatury słowiańskie w ujęciu porównawczym 03-LSUP-21FCZDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- cel, zakres i metody badań komparatystycznych w literaturoznawstwie,
- opis kulturowych makroregionów Słowiańszczyzny i ich tradycji lokalnych,
- chronologizacja pokrewnych zjawisk w dwudziestowiecznych literaturach słowiańskich w ujęciu systemowym,
- prezentacja prac komparatystycznych opisujących regionalne współzależności piśmiennictw bałkańskich oraz środkowoeuropejskich,
- problem literatur słowiańskich jako systemu,
- praca z tekstami programowymi poszerzająca znajomość poetyk sformułowanych z obszaru piśmiennictw pokrewnych,
- paralelna analiza utworów literackich w ramach powiązanych modeli w różnych piśmiennictwach.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi na poziomie zaawansowanym definiować i opisywać podstawowe prądy i okresy rozwojowe literatur południowosłowiańskich, przedstawiając je w ujęciu typologicznym,
- potrafi w sposób pogłębiony dokonać analizy porównawczej południowosłowiańskich zjawisk artystycznych na tle historycznym i kulturowym,
- posiada umiejętność budowania syntezy chronologicznej i przestrzennej, ilustrując ją konkretnymi przykładami z twórczości artystycznej,
- posiada umiejętność systematyzowania wiedzy i budowania ujęcia uogólnionego oraz rekonstruowania równoległych faz rozwojowych w literaturach południowosłowiańskich,
- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu komparatystycznym i interdyscyplinarnym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Literatura
Zalecana literatura:
J. Kornhauser, Literatury zachodnio- i południowosłowiańskie XX wieku w ujęciu porównawczym, Kraków 1994.
J. Kornhauser, Słowiańska neoawangarda a problemy komparatystyki, [w:] Wspólny język, Katowice 1983.
J. Kornhauser, Świadomość regionalna i mit odrębności, Kraków 2001.
H. Janaszek-Ivaničková, O współczesnej komparatystyce literackiej, Warszawa 1989 (wybrane rozdziały).
Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek – Ivaničková, Warszawa 1997.
Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie, red. A. Nowicka-Jeżowa, Izabelin 1998.
Narodowy i ponadnarodowy charakter literatury, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 1996.
Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, red. M. Bobrownicka, Kraków 1996.
Modernizm w literaturach słowiańskich (zachodnich i południowych), red. M. Bobrownicka, Kraków 1973.
Literatury słowiańskie w okresie awangardowego przełomu, red. Z. Niedziela, Kraków 1979.
Studia porównawcze z literatur słowiańskich, red. Z. Niedziela, Kraków 1992.
Z. Kovač, Słowiańskie wspólnoty międzyliterackie – południowosłowiańskie konteksty interliterackie, [w:] Narodowy i ponadnarodowy model kultury, red. B. Zieliński, Poznań 2002.
E. Madany, Z problemów periodyzacji literatur Jugosławii po 1945 r. w aspekcie porównawczym, [w:] Polska-Jugosławia. Paralele i związki literackie, red. H. Janaszek-Ivaničkova, E. Madany, Wrocław 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: