Literatura Słowian Południowych na tle kulturowym Półwyspu Bałkańskiego 03-LSPB-11BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym serbskiej/chorwackiej/bułgarskiej literatury średniowiecznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja na poziomie podstawowym serbskiej/chorwackiej/bułgarskiej literatury renesansowej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja na poziomie podstawowym serbskiej/chorwackiej/bułgarskiej literatury barokowej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja na poziomie podstawowym serbskiej/chorwackiej/bułgarskiej literatury romantycznej/odrodzenia narodowego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie sylwetek najważniejszych pisarzy i ich twórczości,
- prezentacja transformacji kanonów kultury po 1991 roku na obszarze Półwyspu Bałkańskiego,
- prezentacja roli folkloru w kulturach i literaturach południowosłowiańskich,
- przedstawienie omawianych zjawisk na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych Półwyspu Bałkańskiego,
- prezentacja interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązań omawianych zjawisk z innymi dziedzinami sztuki,
- wskazanie związków literatur południowosłowiańskich z literaturą europejską,
- przedstawienie genezy i zasadniczych cech przestrzeni kulturowej Półwyspu Bałkańskiego, szczególnie modeli Slavia Latina i Slavia Orthodoxa, Slavia Islamica i Slavia Iudaica.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować bałkańską przestrzeń kulturową i opisać charakterystyczne dla niej zjawiska (kultura ludowa, idee wspólnotowe Słowiańszczyzny, wielkie mity narodowe),
- powiązać zjawiska z zakresu literatury i kultury Słowian południowych,
- wyjaśnić związek wybranych utworów literackich z obszarem kulturowym Bałkanów, rozpoznać cechy narodowych i ponadnarodowych modeli kulturowych, charakterystycznych dla Slavia Latina, Slavia Orthodoxa, Slavia Islamica i Slavia Iudaica,
- opisać specyfikę południowosłowiańskiego procesu historycznego i kulturowego oraz relacje pomiędzy literaturą pisaną i ustną, a także specyfikę relacji kulturowych między Półwyspem Bałkańskim i pozostałą częścią Europy,
- analizować i interpretować teksty literackie i naukowe charakterystyczne dla bałkańskiej przestrzeni kulturowej,
- formułować sądy na temat literatury Słowian południowych ustnie i pisemnie,
- kompilować i streszczać wiedzę zaczerpniętą z literatury teoretycznej, potrafi ją uogólniać i modyfikować,
- samodzielnie ocenić i interpretować dzieła literackie oraz teksty kultury, potrafi uargumentować określone stanowisko.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych pojęć, zjawisk, tendencji w literackiej przestrzeni Bałkanów; bardzo dobra umiejętność analizowania i interpretacji podstawowych bałkańskich kanonicznych tekstów literackich.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie znajomości poszczególnych zagadnień.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość najważniejszych tendencji w literaturach bałkańskich.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych tendencji w literaturach bałkańskich.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość najważniejszych tendencji w literaturach bałkańskich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość najważniejszych tendencji w literaturach bałkańskich; braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i pracy zespołowej),
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na 2 zajęciach),
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy,
- umiejętność analizy i interpretacji tekstów literackich oraz dyskursów naukowych, charakterystycznych dla bałkańskiej przestrzeni kulturowej.
Literatura
Zalecana literatura:
Bogatyriew P., Semiotyka kultury ludowej, Warszawa 1979.
Czajka H., Bohaterska epika Słowian południowych, Wrocław 1968.
Dąbrowska – Partyka M., Świadectwa i mistyfikacje. Przed i po Jugosławii, Kraków 2003.
Gusiew W., Estetyka folkloru, Wrocław 1979.
II Kolokwium Slawistyczne Polsko-Bułgarskie, Poznań 1991.
Język, literatura i kultura Słowian – dawniej i dziś III, Litteraria, pod red. B. Zielińskiego, Poznań.
Krzyżanowski J., Szkice folklorystyczne, t. 1-2, Kraków 1980.
Rapacka J., „Osman” Ivana Gundulicia. Bunt świata przedstawionego, Wrocław 1975.
Rapacka J., Dawna literatura serbska i dawna literatura chorwacka, Warszawa 1993.
Rapacka J., Godzina Herdera, Warszawa 1995.
Rapacka J., Rzeczpospolita Dubrownicka, Sejny 2005.
Simiczijew K., Pieśń hajducka Słowian południowych, Wrocław 1985.
Todorova M., Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008.
Wielkie mity narodowe Słowian. Materiały do dyskusji panelowej towarzyszące konferencji „Język, literatura i kultura Słowian – dawniej i dziś III”, Poznań, 23-26. IX. 1999.
Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów. Sympozjum w Castel Gandolfo 19-20 sierpnia 1996, pod red. M. Bobrownickiej, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: