Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LS-31BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- pogłębiona wiedza na temat odmiennych i nieodmiennych części mowy w słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim); koniugacja czasowników słowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym; deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki ; liczebniki, zaimki osobowe, zaimki dzierżawcze, zaimki wskazujące, zaimki pytające; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- pogłębiona wiedza na temat struktury syntaktycznej słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), tworzenie mniej lub bardziej rozbudowanych zdań prostych i złożonych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości B1,
- jaki jestem, a jak mnie widzą inni; autoportret – dyskusja o cechach charakteru ludzi, wady i zalety; formy dyskryminacji (ze względu na rasę, płeć, wiek...),
- książka i literatura we współczesnym społeczeństwie; dyskusja o sposobach przetrwania literatury we współczesnym świecie, o roli czytelnika i recepcji współczesnej literatury; literatura w Internecie; targi książek; układanie top listy tytułów, które byłyby reprezentacyjne dla rodzimej kultury regionu nowożytnego języka słowiańskiego (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego),
- wynalazki, technologia i technika; wynalazki, które zmieniły świat; XXI wiek: dobre i złe strony osiągnięć genetyki, globalne ocieplenie – fakty i mity; osiągnięcia techniki w dziedzinie ekonomii, przemysłu, komunikacji, branży IT itp.,
- jednostka i społeczeństwo – uprzedzenia i fakty, życie w małżeństwie czy nieformalnym związku, chorzy kontra zdrowi; męskie i damskie zawody i role odgrywane w społeczeństwie,
- lektura i przekład współczesnego tekstu literackiego (do wyboru),
- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania różnego rodzaju tekstów (streszczenia, abstrakty, recenzje, rozprawka, sprawozdanie, komunikaty elektroniczne itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i reguł fonetycznych słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) wraz z wyjątkami na poziomie B1,
- ma pogłębioną wiedzę na temat deklinacji rzeczowników, przymiotników i liczebników oraz koniugacji czasowników na poziomie B1; używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki,
- ma opanowany materiał leksykalno-gramatyczny, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie B1,
- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie B1, wyjaśniając swój punkt widzenia,
- ma pogłębioną wiedzę na temat ortografii i zna zasady pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać różnego rodzaju teksty,
- potrafi napisać jasny, tekst na tematy szczegółowe związane z jego zainteresowaniami; umie napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw; potrafi prowadzić korespondencję, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń,
- potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz stosunkowo złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany; - potrafi zrozumieć znaczną część treści filmu w wersji oryginalnej, wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń realizowanych w słowiańskim nowożytnym języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim),
- potrafi porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka; może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy; potrafi przedstawić relatywnie szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z jego zainteresowaniami; umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw,
- czyta ze zrozumieniem teksty realizowane w słowiańskim nowożytnym języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim) na poziomie A2, rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty; potrafi zrozumieć współczesną prozę literacką pisaną w standardowej odmianie języka,
- dysponuje pogłębioną wiedzą na temat regionu, w którym używany jest słowiański język nowożytny (bułgarski, serbski lub macedoński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach),
- wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych,
- sprawność posługiwania się językiem macedońskim na poziomie B2,
- zaliczenie wszystkich testów kontrolnych,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminach pisemnym i ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
Р. Трајкоска, Македонски без мака, УКИМ, Скопје 2006.
В. Ајдиновска-Папазовкка, Добродојдовте на македонски јазик , РИ, Скопје 2000.
Christina E. Kramer, Macedonian for beginning and intermediate students, Press, England 1999.
Б. Конески, Граматика на македонскиот литературен јазик, Просветно дело, Скопје 1976.
Б. Видоески, З. Тополињска, В. Пјанка, Македонско – полски и полски – македонки речник, Варшава – Скопје 1990.
E. Хаджиева, H. Гарибова, A. Ефтимова. Български език за чужденци: Общ курс, София, 2006.
Ст. Петрова, Пр. Цанкова, Ел. Куртева, Кр. Томова, И. Илиев. Учете български език (първо ниво), София, 2004.
Ж. Колева-Златева, Б. Емилиянова, В. Седефчева. Аз говоря български. Български език за чужденци, Велико Търново, 2004.
N. Topuzov, I. Mihaylova. България е малка, но хубава. Część 1. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.
V. Maldjieva. България е малка, но хубава. Część 2. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.
N. Milićević-Dobromirov, B. Novković. Učimo srpski. Novi Sad, 2013.
I. Bjelaković, J. Vojnović. Naučimo srpski – Let's Learn Serbian. Novi Sad, 2006.
B. Ćorić, Srpski za strance. Beograd, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: