Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LS-22BADL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- pogłębiona wiedza na temat odmiennych i nieodmiennych części mowy w słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim); koniugacja czasowników słowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym; deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki; liczebniki, zaimki osobowe, zaimki dzierżawcze, zaimki wskazujące, zaimki pytające; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- pogłębiona wiedza na temat struktury syntaktycznej słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), tworzenie mniej lub bardziej rozbudowanych zdań prostych i złożonych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A2,
- jakość życia; artykuły spożywcze i odzież, sprzęt AGD, praca i wypoczynek; rola pieniędzy; konsumpcja, konsumpcjonizm oraz konsument i jego prawa,
- kiedyś i dziś, pokoleniowe różnice (tradycyjna i nowoczesna rodzina) i stosunek do młodych / starszych; różnice w systemie edukacji; płeć i społeczeństwo; rodzina i związki; prawo i stosunki małżeńskie i rodzinne; przemoc domowa; męsko-damska przyjaźń; relacje z przełożonym i podwładnym,
- region nowożytnego języka słowiańskiego i otaczający go świat; gwiazdy, wynalazcy, naukowcy, pisarze, artyści, sportowcy, politycy...; wymiana kulturowa i naukowa; wady i zalety życia poza ojczyzną,
- prezenty, przemówienia okolicznościowe, święta; wychowanie religijne; święta państwowe i kościelne,
- oglądanie wybranego filmu fabularnego w słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim); film jako gatunek sztuki; czytanie i pisanie recenzji filmowych,
- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, recenzje, sprawozdanie, komunikaty elektroniczne, notatki, życzenia i przemówienia okolicznościowe itp.) oraz dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i reguł fonetycznych słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) wraz z wyjątkami na poziomie A2,
- ma pogłębioną wiedzę na temat deklinacji rzeczowników, przymiotników i liczebników oraz koniugacji czasowników na poziomie A2; używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki,
- zna i posługuje się materiałem leksykalno-gramatycznym, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie A2,
- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A2, wyjaśniając swój punkt widzenia,
- ma pogłębioną wiedzę na temat ortografii i zna zasady pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać różnego rodzaju teksty,
- potrafi pisać proste teksty na tematy, które są mu znane bądź go interesują; pisać prywatne listy, opisując swoje przeżycia i wrażenia; napisać opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw swojego punktu widzenia,
- rozumie jasno sformułowane wypowiedzi na znane mu tematy, z którymi spotyka się w pracy, szkole, itd.; rozumie główne wątki programów radiowych i telewizyjnych, mówiących o sprawach bieżących lub o sprawach interesujących go prywatnie lub zawodowo, zrozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady, pod warunkiem, że temat nie jest mu całkowicie obcy; zrozumie większość filmów w standardowej odmianie języka,
- potrafi posługiwać się słowiańskim językiem regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim) w większości sytuacji, jakie mogą wyniknąć w trakcie podróży przez obszar, gdzie mówi się danym językiem; bez przygotowania dołączyć się do rozmowy na tematy, które są mu znane, mają osobisty charakter lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); komunikuje się płynnie i spontanicznie, tworzy interakcje z rodzimymi użytkownikami języka; może aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów,
- zrozumie teksty realizowane w słowiańskim nowożytnym języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim) na poziomie A2, składające się głównie z mowy codziennej lub języka swoich zainteresowań, zrozumie opis wydarzeń, uczuć i pragnień zawarty w prywatnej korespondencji; czyta artykuły i raporty, które zajmują się współczesnymi problemami, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy; zrozumie współczesną prozę literacką,
- dysponuje pogłębioną wiedzą na temat regionu, w którym używany jest słowiański język nowożytny (bułgarski, serbski lub macedoński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach),
- wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych,
- sprawność posługiwania się językiem macedońskim na poziomie B2,
- zaliczenie wszystkich testów kontrolnych,
- umiejętność zaprezentowania na egzamach pisemnym i ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
Р. Трајкоска, Македонски без мака, УКИМ, Скопје 2006.
В. Ајдиновска-Папазовкка, Добродојдовте на македонски јазик , РИ, Скопје 2000.
Christina E. Kramer, Macedonian for beginning and intermediate students, Press, England 1999.
Б. Конески, Граматика на македонскиот литературен јазик, Просветно дело, Скопје 1976.
Б. Видоески, З. Тополињска, В. Пјанка, Македонско – полски и полски – македонки речник, Варшава – Скопје 1990.
E. Хаджиева, H. Гарибова, A. Ефтимова. Български език за чужденци: Общ курс, София, 2006.
Ст. Петрова, Пр. Цанкова, Ел. Куртева, Кр. Томова, И. Илиев. Учете български език (първо ниво), София, 2004.
Ж. Колева-Златева, Б. Емилиянова, В. Седефчева. Аз говоря български. Български език за чужденци, Велико Търново, 2004.
N. Topuzov, I. Mihaylova. България е малка, но хубава. Część 1. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.
V. Maldjieva. България е малка, но хубава. Część 2. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.
N. Milićević-Dobromirov, B. Novković. Učimo srpski. Novi Sad, 2013.
I. Bjelaković, J. Vojnović. Naučimo srpski – Let's Learn Serbian. Novi Sad, 2006.
B. Ćorić, Srpski za strance. Beograd, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: