Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LS-12BADM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- pogłębione informacje o deklinacji rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników, o koniugacji czasowników oraz o częściach nieodmiennych w nowożytnym słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim); ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- wpływ reklamy na współczesnego człowieka, znaczenie haseł reklamowych i ich pisanie; słownictwo związane z marketingiem, reklamą; analiza języka reklam na przykładzie autentycznych wypowiedzi realizowanych w słowiańskim języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim). - lektura tekstu dotyczącego społeczeństwa konsumpcyjnego i gospodarki rynkowej; dyskusja na temat roli znaków firmowych,
- poszerzony opis instytucji kultury oraz wydarzeń artystycznych, dzieł artystyczno-literackich wraz z zapoznaniem się z wyborem oryginalnych tekstów kultury obszarze użytkowania słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); porównanie dwóch różnych mediów artystycznych (literatura / film); pogłębianie wiedzy na temat podstawowych kategorii narracyjnych w dziełach sztuki i na temat funkcji stylistycznych środków wyrazu w literaturze i filmie,
- Europa i świat we współczesnym układzie geopolitycznym i ekonomicznym; analiza wypowiedzi dotyczącej współczesnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej; dyskusja nad wybranym problemem,
- charakterystyka ustroju politycznego na terenie słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) partie polityczne, rząd i opozycja, system wyborczy; demokracja jako forma ustrojowa charakteryzująca społeczeństwa europejskiego kręgu kulturowego; dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą życia społeczno-politycznego,
- interpretacja i analiza obejrzanego przez studentów wybranego filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego,
- ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury,
- interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich; ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje pogłębioną merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- w sposób pogłębiony zna zasady systemu fonetycznego słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) oraz potrafi je praktycznie zastosować w mowie i piśmie; opanowuje zasady, według których zachodzą zaawansowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać w tekście,
- rozumie w sposób pogłębiony funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatyczno-leksykalnych, rozpoznaje je w tekście i potrafi je zastosować; zna na poziomie zaawansowanym zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników, koniugacji czasowników oraz użycia liczebników,
- zna funkcjonowania składni słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); w sposób pogłębiony rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi tworzyć rozbudowane zdania złożone, rozumiejąc zasady wprowadzania zdań wtrąconych oraz mowy zależnej i niezależne,
- rozumie złożone teksty prasowe, faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; potrafi czytać ze zrozumieniem artykuły specjalistyczne i naukowe; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie,
- potrafi streścić pisemnie informacje, opinie i argumenty autora zawarte w tekście źródłowym, parafrazując jego myśli; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, swoje myśli wyraża w sposób ustrukturyzowany, podkreślając najważniejsze dla niego sprawy,
- potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie, włączając podtematy, rozwijać poszczególne punkty i kończąc odpowiednią konkluzją,
- identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu; rozumie dłuższe, rozwinięte i bardziej rozbudowane wypowiedzi na różne tematy (nawet nie znajdujące się w centrum jego zainteresowań), bez większego wysiłku dokonuje percepcji tekstów kultury regionu - bułgarskich, serbskich lub macedońskich (programy TV i filmy),
- potrafi zabrać głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie i zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców; potrafi wyrażać się płynnie; umie używać języka dla celów towarzyskich i profesjonalnych; potrafi formułować myśli i opinie i uczestniczyć w rozmowie odnosząc się do wypowiedzi innych rozmówców; prawidłowo korzysta z zasobów frazeologicznych słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego),
- uczy się samodzielnie zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych obszaru słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), zna jego historię, mentalność i zwyczaje obywateli oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki; rozumie rządzące nim tendencje i nastroje panujące w społeczeństwie; posługuje się wszelkiego rodzaju (tradycyjnymi i elektronicznymi) dostępnymi kanałami informacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Literatura
Zalecana literatura:
Р. Трајкоска, Македонски без мака, УКИМ, Скопје 2006.
В. Ајдиновска-Папазовкка, Добродојдовте на македонски јазик , РИ, Скопје 2000.
Ch. E. Kramer, Macedonian for beginning and intermediate students, Press, England 1999.
Б. Конески, Граматика на македонскиот литературен јазик, Просветно дело, Скопје 1976.
Б. Видоески, З. Тополињска, В. Пјанка, Македонско – полски и полски – македонки речник, Варшава – Скопје 1990.
М. Жерева, Т. Тодорова. Български език за българи и чужденци. София, 1998.
П. Пашов. Българска граматика. Пловдив, 2005.
В. Бонджолова, М. Илиева, Св. Влайков. Български език за чужденци, трета част С. Търново, 2006.
Ел. Хаджиева, А. Ефтимова, М. Каменова. Български език като чужд за студенти хуманитаристи. София, 2008.
К. Цанков. Учебно помагало за практически занятия по български език. Велико Търново, 2007
O. Duškov, A. Korytowska, I. Sawicka. Srpski jezik za napredne 2 / Język serbski dla zaawansowanych 2. Toruń, 2010.
P. Ćosić. Srpski za strance: testovi, vežbanja, igre. Poznań, 2004.
P. Mrazović, Z. Vukadinović. Gramatika srpskog jezika za strance. Novi Sad, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: