Lektorat słowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LS-12BADL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- alfabet, system fonetyczny, podział głosek, poprawna wymowa głosek, poprawne użycie akcentu i intonacji, ćwiczenia fonetyczne,
- podstawowe charakterystyki części mowy w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); odmiana bazowych czasowników niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, podstawowa odmiana rzeczowników przez przypadki; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- zapoznanie się ze strukturą syntaktyczną niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), tworzenie zdań prostych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A1,
- przyswajanie zwrotów podstawowych, skonwencjonalizowanych wyrażeń i formuł grzecznościowych używanych podczas inicjowania sytuacji konwersacyjnych, nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itp.,
- zapoznanie się z nazewnictwem dotyczącym rodziny, przyjaciół i znajomych; opisywanie członków rodziny (ich nazwy) oraz relacji wewnątrzrodzinnych i międzyludzkich,
- opis domu oraz jego wnętrza i wyposażenia, porządek w domu; ogłoszenia o sprzedaży/kupnie/wynajmie mieszkania i domu; zajmowanie się domem i ogrodem; polskie zwyczaje mieszkaniowe oraz zwyczaje mieszkaniowe na terenie słowiańskiego nowożytnego języka; zajmowanie się domem i ogrodem,
- konstruowanie wypowiedzi na temat ludzi, ich zawodów oraz miejsc pracy; nazwy państw i narodowości; nazwy zawodów, narzędzi pracy oraz motywacja słowotwórcza związane z tworzeniem wymienionych nazw,
- cechy przedmiotów i ludzi; opis przedmiotu, kolory, rozmiar; opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru),
- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, komunikaty elektroniczne, notatki itp.) oraz wypełniania dokumentów urzędowych (formularz, kwestionariusz, wniosek, podanie itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- zna podstawowe zasady fonetyczne słowiańskiego nowożytnego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) na poziomie A1, m.in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie; potrafi poprawnie akcentować, używać stosownej intonacji i siły głosu do odpowiednich intencji komunikacyjnych,
- zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników oraz koniugacji czasowników na poziomie A1; używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówk,
- opanowuje materiał leksykalno-gramatyczny, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie,
- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A1, wyjaśniając swój punkt widzenia,
- opanowuje ortografię i zna zasady pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst,
- potrafi napisać proste teksty użytkowe (widokówka, pozdrowienia, komunikacja za pośrednictwem komunikatorów elektronicznych itp.) oraz wypełniać dokumenty urzędowe wymagających podania danych teleadresowych,
- potrafi zachowywać się w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych życia codziennego; potrafi aktywnie dołączyć do rozmowy na tematy, które są mu znane lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy),
- zrozumie proste i krótkie teksty realizowane w słowiańskim nowożytnym języku regionu (bułgarskim, serbskim lub macedońskim) na poziomie A1, np. ogłoszenia, jadłospis, menu restauracyjne, rozkład jazdy, broszura informacyjna; zrozumie opis wydarzeń zawarty w codziennej,
- dysponuje podstawowymi informacjami na temat regionu, w którym używany jest słowiański język nowożytny (bułgarski, serbski lub macedoński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w konwersacjach),
- wartość merytoryczna wykonanych zadań pozalekcyjnych,
- sprawność posługiwania się językiem na poziomie A1,
- zaliczenie wszystkich testów kontrolnych,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminach pisemnym i ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
Р. Трајкоска, Македонски без мака, УКИМ, Скопје 2006.
В. Ајдиновска -Папазовкка, Добродојдовте на македонски јазик , РИ, Скопје 2000.
Christina E.Kramer, Macedonian for beginning and intermediate students, Press, England 1999.
Б. Конески, Граматика на македонскиот литературен јазик, Просветно дело, Скопје 1976.
Б. Видоески, З. Тополињска, В. Пјанка, Македонско - полски и полски - македонки речник, Варшава - Скопје 1990.
E. Хаджиева, H. Гарибова, A. Ефтимова. Български език за чужденци: Общ курс, София, 2006.
Ст. Петрова, Пр. Цанкова, Ел. Куртева, Кр. Томова, И. Илиев. Учете български език (първо ниво), София, 2004.
Ж. Колева-Златева, Б. Емилиянова, В. Седефчева. Аз говоря български. Български език за чужденци, Велико Търново, 2004.
N. Topuzov, I. Mihaylova. България е малка, но хубава. Część 1. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.
V. Maldjieva. България е малка, но хубава. Część 2. Podręcznik języka bułgarskiego dla polskich studentów. Toruń, 2014.
N. Milićević-Dobromirov, B. Novković. Učimo srpski. Novi Sad, 2013.
I. Bjelaković, J. Vojnović. Naučimo srpski – Let's Learn Serbian. Novi Sad, 2006.
B. Ćorić, Srpski za strance. Beograd, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: