Literatura rzymska - okres augustowski i cesarstwa 03-LR-21KDL
Tematy zajęć
1 tydzień:
Wprowadzenie: chronologia, sytuacja polityczna, relacje między światem polityki i kultury (mecenat). Działalność Oktawiana Augusta, Mecenasa, Messalli i Azyniusza Polliona.
2. tydzień:
Wergiliusz - zarys życia, utwory młodzieńcze z Appendix Vergiliana
3. tydzień:
Wergiliusz - Bukoliki. Wergiliusz a sielanki teokrytejskie.
Znaczenie bukolik Wergiliusza.
4. tydzień:
Wergiliusz - Georgiki. Wergiliusz a Lukrecjusz. Ideologia poematu.
5. tydzień:
Wergiliusz - Eneida. Źródła literackie i wzory. Ideologia poematu. Eneida jako epos.
6. tydzień:
Horacy - przebieg życia. Program literacki, Listy.
7. tydzień:
Horacy - Satyry, Epody.
8. tydzień:
Horacy - Pieśni, Carmen saeculare. Recepcja utworów Horacego w wierszach późniejszych poetów.
9. tydzień:
Elegia 1: wokół gatunku. Życie i twórczość Gallusa i Tibullusa. Tzw. Corpus Tibullianum.
10. tydzień:
Elegia 2: Życie i twórczość Propercjusza.
11. tydzień:
Owidiusz - Życie i twórczość młodzieńcza: Amores, Heroidy, Sztuka kochania i Lekarstwa na miłość. Zaginiona tragedia Medea.
12. tydzień:
Owidiusz -Metamorfozy. Recepcja Metamorfoz w sztuce.
13. tydzień:
Owidiusz - Fasti. Mit o porwaniu Europy w Metamorfozach a w Fasti. Różne ujęcia tych samych mitów w utworach Owidiusza.
14. tydzień:
Owidiusz - twórczość wygnańcza: Tristia; Epistulae ex
Ponto i tzw. pseudoovidiana.
15. tydzień:
Proza augustowska. Liwiusz - Życie i twórczość. Pozostali przedstawiciele prozy okresu augustowskiego: Trogus, Seneka Retor, Hyginus, Witruwiusz.
Cele:
· interpersonalne: zdolności krytyczne i samokrytyczne, praca w grupie, umiejętności interdyscyplinarne,
· instrumentalne: umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza szczegółowa z zakresu literatury rzymskiej okresu augustowskiego i cesarstwa, umiejętność zarządzania informacją (zdobywanie i interpretacja danych z różnych źródeł),
· systemowe: umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, umiejętność zastosowania wiadomości teoretycznych przy analizie tekstów
Efekty:
Student:
· analizuje, interpretuje, potrafi przedyskutować wybrane fragmenty tekstów czytanych na zajęcia
· potrafi przypisać poszczególne utwory autorom z omawianych okresów, opisuje życie i działalność literacką głównych poetów i prozaików omawianych epok
· potrafi ułożyć chronologicznie wydarzenia związane omawianymi okresami, rozróżnia poszczególne gatunki literackie,
· streszcza najważniejsze utwory poetów i prozaików okresu augustowskiego i cesarstwa
· potrafi wyjaśniać najważniejsze zjawiska historyczne, polityczne i literackie związane z omawianymi epokami
· umie pokazać wpływy autorów dzieł czytanych podczas zajęć na twórczość późniejszych poetów, prozaików i artystów, rozpoznaje tematy, wątki i motywy zaczerpnięte z literatury antycznej w literaturze i sztuce okresów późniejszych
· formułuje i omawia najważniejsze zagadnienia i problemy związane z poszczególnymi, czytanymi na zajęcia tekstami
· porównuje sposób ujęcia tego samego tematu, wątku czy motywu w różnych utworach tego samego okresu
Literatura
Semestr 1
Lektury w przekładzie na język polski:
Wergiliusz, Bukoliki i Georgiki, przekł. i oprac. Z. Abra-mowiczówna, BN II 83, Wrocław 1953;
Wergiliusz, Eneida, przekł. T. Karyłowski, oprac.
S. Stabryła, wyd. II zmien., BN II, 29, Wrocław 1980 lub
Eneida, przeł., wstęp I. Wieniewski, oprac. S. Stabryła,
Kraków 1978;
Wergiliusz, Georgiki, przekł . A. L. Czerny, wst. L.
Joachimowicz, Warszawa 1956;
Nowele antyczne, przeł., oprac. R. Turasiewicz, S. Stabryła. BN Wrocław 1992 (wydanie drugie rozszerzone);
Horacy, Wybór poezji, przekł. i oprac. J. Krókowski, BN II
25, Wrocław 1975 (Pieśni, Epody, Listy); List do Pizonów
[w:] Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos,
przekł. i oprac. T. Sinko, BN II 57, Wrocław 1956;
Kwintus Horacjusz Flakkus, Dzieł a wszystkie, wyboru
dokonał i opracował O. Jurewicz, t. I, Wrocław 1986, t. II,
Wrocław 1988;
Owidiusz, Metamorfozy, przekł. A. Kamieńska, S. Stabryła,
oprac. S. Stabryła, wyd. II zmien., BN II 76, Wrocław 1995; Owidiusz, Sztuka kochania, przekł . J. Esjmond,
Warszawa 1957; Sztuka kochania, przekł . E. Skwara,
Warszawa 2008;
Owidiusz, Heroidy, przekł., słowo wstępne, koment.
i przypisy Wanda Markowska; il. Danuta Leszczyńska-Kluza,
Kraków 1986.
Owidiusz, Poezje wygnańcze, przekł., wybór, red. E. Weso-
łowska, wstęp A. Wójcik, Toru ń 2006.
Rzymska elegia miłosna, wybór i przeł.Świderkówna, oprac. G. Przychocki, W. Strzelecki, De Agostini Wrocław 2005 (= BN Wrocław 1955);
Rzymska elegia miłosna, wyb. i oprac. S. Stabryła,
Warszawa 1975;
Liwiusz, Dzieje od założenia miasta Rzymu, przeł., oprac.
W. Strzelecki, BN, Wrocław 1955.
Opracowania:
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres
augustowski, Warszawa 1990.
S. Stabry ł a, Wergiliusz i jego dzieło, Kraków 1971 (wyd. 2,
popr.: Wergiliusz. Świat poetycki, Wrocław 1987.
A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego,
Wrocław 1986.
S. Stabryła, Owidiusz. Świat poetycki, Wrocław 1989.
M. Swoboda, Albius Tibullus, Poznań 1969.
M. Swoboda, Sekstus Propertius. Szkice krytyczno-literackie,
Poznań 1976
C. Carena, Storia e antologia della letteratura latina, Verona 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: