Zarys literatury rzymskiej 03-LR-12SMDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym literatury rzymskiej okresu archaicznego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i poetów ich twórczości,
- prezentacja na poziomie podstawowym literatury rzymskiej okresu cycerońskiego w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i poetów ich twórczości,
- prezentacja na poziomie podstawowym literatury rzymskiej epoki augustowskiej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i poetów ich twórczości,
- prezentacja na poziomie podstawowym literatury rzymskiej epoki rzymskiej okresu cesarstwa w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i poetów ich twórczości,
- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wymienić oraz określić ramy chronologiczne poszczególnych okresów w historii literatury rzymskiej; wskazać najważniejszych autorów i najważniejsze dzieła literackie, przypisując je do danej epoki,
- potrafi scharakteryzować tło historyczno-kulturowe poszczególnych okresów, wskazać, wyjaśnić i uzasadnić związek pomiędzy powstałymi w danym okresie tekstami literackimi a uwarunkowaniami historyczno-kulturowymi,
- potrafi przedstawić treść oraz problematykę poruszaną w najważniejszych dziełach powstałych w poszczególnych okresach literackich,
- potrafi dokonać klasyfikacji genologicznej tekstów powstałych w określonej epoce literackiej potrafi porównywać sposób ujęcia tego samego tematu, wątku czy motywu w różnych utworach,
- potrafi samodzielnie korzystać ze źródeł literackich i opracowań.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983.
St. Stabryła, Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: