Historia literatury polskiej po 1918 roku 03-LPW-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- periodyzacja literatury polskiej po 1918 r.,
- główne nurty i dominujące tendencje w literaturze i kulturze polskiej po 1918 r.,
- ważne zjawiska i konwencje artystyczne w literaturze i kulturze polskiej po 1918 r.,
- utwory kluczowe dla dziejów polskiej literatury po 1918 r. w filologicznym odczytaniu (gromadzenie wiedzy na ich temat, doskonalenie warsztatu interpretacyjnego i krytycznego),
- biografie artystyczne najważniejszych twórców literatury polskiej po 1918 roku.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- scharakteryzować, osadzić w kontekście historycznoliterackim i zinterpretować najważniejsze dzieła literatury polskiej po 1918 r., odwołując się do historii, filozofii i historii sztuki XX wieku,
- świadomie posługiwać się nazwami zjawisk, konwencji artystycznych, ugrupowań i prądów literackich, łączyć je z dokonaniami wybranych twórców, osadzając w kontekście historycznoliterackim,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (w ujęciu analitycznym i syntetycznym) dzieła literackie powstałe w omawianych epokach, z wykorzystaniem literatury przedmiotowej, zaprezentować swoje tezy oraz twórczo uczestniczyć w dyskusji,
- czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i wyłonić główne tezy w pracach naukowych, dotyczących historii literatury po 1918 r.,
- sformułować dłuższą wypowiedź (ustną lub pisemną), dotyczącą wskazanego zagadnienia z historii literatury polskiej po 1918 r. (np. omówić ważny utwór literacki, scharakteryzować twórczość istotnego pisarza, przedstawić najważniejsze tendencje i zjawiska literackie w ujęciu diachronicznym i synchronicznym).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej po 1918 r., bardzo dobra umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, biegłość w osadzaniu poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych fachową argumentacją.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w zakresie faktografii lub argumentacji).
dobry (db; 4,0): dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej po 1918 r., zadowalająca umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, biegłość w osadzaniu poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych logiczną argumentacją.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej po 1918 r., umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, umiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w dość szerokim kontekście historycznoliterackim, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych argumentacją.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej po 1918 r., umiejętność niepełnego scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, umiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w niepełnym kontekście historycznoliterackim, umiarkowana świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, odtwórcze prezentowanie poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej po 1918 r., niewystarczająca umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, nieumiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach,
- wartość merytoryczna pisemnych zadań domowych,
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999.
T. Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Literatura polska 1944 – 1989, Warszawa 1997.
J. Jarzębski, Proza Dwudziestolecia, Kraków 2006.
J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000 (lub inne wydania).
B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Literatura polska XX wieku, Poznań 2002.
Uwaga!
Załącznikiem do sylabusa jest spis lektur, z którego wykładowcy wybierają teksty omawiane na zajęciach, a studenci – dodatkowe lektury na egzamin. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur omawianych na zajęciach oraz samodzielnie wybranych tekstów (10 w każdym semestrze), które winny korespondować z przedstawionymi w sylabusie treściami kształcenia. Załączony spis lektur jest różny od propozycji na studiach uzupełniających magisterskich, co zapobiega powtórnemu omawianiu tych samych tekstów.
Spis lektur dostepny jest w wersji elektronicznej na stronie Zakładu Literatury i Kultury Nowoczesnej: www.nowoczesnosc.amu.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: