Historia literatury polskiej po 1918 roku 03-LPW-22PDM-E
Problematyka periodyzacyjna literatury lat 1949 – 1989 (przełomy polityczne a literatura i życie)
Literatura (1949-1989) wobec wojny i Zagłady
Pokolenia, programy, manifesty literackie w literaturze po 1949 roku.
Dwunurtowość literatury lat 1949-1989 (kraj i emigracja) i dwuobiegowość (literatura oficjalna, drugi obieg)
Nostalgia, pamięć, wygnanie jako problemy literatury powojennej w kraju i na emigracji
Literatura i kultura totalitarna
Tradycja i nowatorstwo w literaturze powojennej
Absurd, groteska, ironia, satyra w literaturze lat 1949-1989
Historia, historyzm, powieść historyczna jako problemy i zjawiska literatury wojennej i powojennej (PRL-owskiej i emigracyjnej)
Diarystyka, literatura dokumentu
Literatura i kultura popularna w PRL-u.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi powiązać problemy historii literatury emigracyjnej, literatury PRL-owskiej, literatury drugoobiegowej, literatury stanu wojennego z wcześniejszymi problemami historii literatury, problematyką innych dziedzin artystycznych, teorią literatury i metodologią badań literackich
- otrafi porządkować za pomocą wybranych kategorii materiał badawczy z zakresu literatury emigracyjnej i PRL-owskiej, drugoobiegowej, stanu wojennego
- umie uogólnić obserwacje szczegółowe dotyczące historii polskiej literatury wojennej i literatury powojennej (do roku 1989)
- umie korzystać z kompendiów historycznoliterackich dotyczących literatury 1949 – 1989
- definiuje samodzielnie różne problemy badawcze z zakresu historii literatury emigracyjnej, literatury PRL-owskiej, literatury drugoobiegowej, literatury stanu wojennego
- potrafi czytać i analizować utwory literackie z lat 1949-1989
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem. Ponadto w ramach zaliczenia ocenia się:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej)
- wartość merytoryczną wypowiedzi prezentowanych na zajęciach
- wartość merytoryczną pisemnych zadań domowych
Literatura
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.
Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992.
Wojna i postpamięć, Z. Majchrowski, W. Owczarski, Gdańsk 2011.
Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław, 1997.
T. Drewnowski, Próba scalenia: obiegi, wzorce, style, Warszawa 1997.
Legeżyńska A., Śliwiński P., Poezja polska po roku 1968, Warszawa 2000, (tu: rozdz. dot. poezji lat 1968-1989).
H. Świda-Ziemba, Młodzież PRL, Kraków 2011.
Słownik realizmu socjalistycznego, red. Z. Łapiński, W. Tomasik, Wrocław 2004.
Czapliński P., Śliwiński P., Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999, (tu: rozdz. dot. literatury 1976-1989).
Uwaga!
Załącznikiem do sylabusa jest spis lektur, z którego wykładowcy wybierają teksty omawiane na zajęciach, a studenci – dodatkowe lektury na egzamin. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur omawianych na zajęciach oraz samodzielnie wybranych tekstów (10 w każdym semestrze), które winny korespondować z przedstawionymi w sylabusie treściami kształcenia. Załączony spis lektur jest różny od propozycji na studiach licencjackich, co zapobiega powtórnemu omawianiu tych samych tekstów.
Spis lektur dostepny jest w wersji elektronicznej na stronie Zakładu Literatury i Kultury Nowoczesnej: www.nowoczesnosc.amu.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: