Historia literatury polskiej po 1918 roku 03-LPW-21PDM-E
Problematyka periodyzacji literatury lat 1918-1949.
Modernistyczne prądy literackie w literaturze lat 1918 – 1949.
Wielonurtowość literatury Dwudziestolecia międzywojennego, literatury wojennej oraz literatury lat 1945-1949.
Literatura polityczna, literatura o polityce.
Życie literackie Dwudziestolecia międzywojennego – ugrupowania, programy, strategie, spory krytycznoliterackie.
Literatura popularna w Dwudziestoleciu.
Problematyka pokolenia w literaturze Dwudziestolecia, wojennej i powojennej lat 1945-1949.
Kategorie estetyczne obecne w prozie Dwudziestolecia międzywojennego, literatury wojennej oraz literatury lat 1945-1949.
Literatura wojenna, pacyfistyczna oraz literatura o Zagładzie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- definiuje samodzielnie różne problemy badawcze z zakresu historii literatury Dwudziestolecia międzywojennego, literatury wojennej oraz pisarstwa lat 1945 -1949
- potrafi powiązać problemy historii literatury lat Dwudziestolecia międzywojennego , wojennej oraz lat 1918 – 1949 z wcześniejszymi problemami historii literatury, problematyką innych dziedzin artystycznych, teorią literatury i metodologią badań literackich;
Potrafi porządkować za pomocą wybranych kategorii materiał badawczy z zakresu literatury lat 1918-1949
- potrafi powiązać wydarzenia należące do świata literatury z problematyką społeczną, polityczną i ekonomiczną lat 1918 -1949
Potrafi korzystać z kompendiów historycznoliterackich dotyczących literatury 1918 – 1949
- potrafi budować własne tezy interpretacyjne odwołując się do literatury przedmiotu i posługując się odpowiednią terminologią
Potrafi czytać i analizować utwory literackie z lat 1918-1949
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem. Ponadto w ramach zaliczenia ocenia się:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej)
- wartość merytoryczną wypowiedzi prezentowanych na zajęciach
- wartość merytoryczną pisemnych zadań domowych
Literatura
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002.
Święch J., Literatura polska w latach II wojny światowej, Warszawa 1997.
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1918-1939, Warszawa 1996.
M.P. Markowski, Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków 2007.
Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992.
W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym. Witkacy, Gombrowicz, Schulz i inni : studium z poetyki historycznej, Kraków 1996.
Rodak P., Wizje kultury pokolenia wojennego, Wrocław 2000.
Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław, 1997.
Stabro S., Poezja i historia. Od Żagarów do Nowej Fali, Kraków 2001.
Uwaga!
Załącznikiem do sylabusa jest spis lektur, z którego wykładowcy wybierają teksty omawiane na zajęciach, a studenci – dodatkowe lektury na egzamin. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur omawianych na zajęciach oraz samodzielnie wybranych tekstów (10 w każdym semestrze), które winny korespondować z przedstawionymi w sylabusie treściami kształcenia. Załączony spis lektur jest różny od propozycji na studiach licencjackich, co zapobiega powtórnemu omawianiu tych samych tekstów.
Spis lektur dostepny jest w wersji elektronicznej na stronie Zakładu Literatury i Kultury Nowoczesnej: www.nowoczesnosc.amu.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: