Historia literatury polskiej - klasycyzm po 1795 roku i romantyzm 03-LPR-21PDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- problemy przełomu romantycznego (np. programy i manifesty, polemiki z klasycyzmem i racjonalizmem, rola klasycyzmu postanisławowskiego),
- gatunki literackie romantyzmu (np. ballada, powieść poetycka, dramat romantyczny, komedia, poemat dygresyjny, powieść),
- kategorie estetyczne, np: tragizm, groteska, ironia, frenezja, melancholia, komizm, realizm,
elementy historii XIX wieku i jej wpływ na idee romantyczne – problem rewolucji, historyzm, prowidencjalizm, romantyczne historiozofie (np. mesjanizm) itd.
- twórczość najwybitniejszych romantyków z uwzględnieniem ewolucji i przemian w jej obrębie oraz związanych z nią pojęć (np. profetyzm Mickiewicza, mistycyzm Słowackiego, historiozofia Krasińskiego, Norwidowska ironia etc.),
- krytyka literacka okresu romantyzmu (np. różne koncepcje romantyczności, emigracyjne sądy o twórczości Słowackiego, spory o powieść),
- romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich (recepcja historyczna i typologiczna),
recepcja romantyzmu w literaturze epok późniejszych oraz jego rola w budowaniu tożsamości zbiorowej Polaków,
- przygotowywanie referatu historycznoliterackiego oraz prezentacji multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom literatury lat 1795-1863.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epoki romantyzmu,
- posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu romantyzmu,
- dokonać periodyzacji literatury epoki romantyzmu, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski,
- dostrzec związki literatury, kultury i sztuki epoki romantyzmu z literaturą, kulturą i sztuką powszechną; teorie korespondencji i syntezy sztuk (np. malarstwo, muzyka, teatr, opera),
- samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej procedury badawczej, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu poznawczego, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy o literaturze epoki romantyzmu,
- operować informacją naukową (w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące literatury epoki romantyzmu, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym,
- operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać referat historycznoliteracki, a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów,
- pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu,
- wyjaśnić rolę literatury i kultury epoki romantyzmu w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, bardzo dobra umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, bardzo dobra znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, wysoka świadomość roli literatury romantycznej w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym, bardzo wysoka sprawność analityczno-interpretacyjna, bardzo dobra umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej (prezentacja, wystąpienie w dyskusji, referat historycznoliteracki).
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, nieco niższa umiejętność referowania ich problematyki, nieco niższa znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, zadowalająca sprawność analityczno-interpretacyjna i umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słaba znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, słaba sprawność analityczno-interpretacyjna oraz niska umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, brak umiejętności referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, niezadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, brak sprawności analityczno-interpretacyjnej, brak umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,
- wartość merytoryczna referatu (jakość doboru i analizy źródeł, poziom analizy i interpretacji tekstu literackiego, sprawność językowa),
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. A. Feliński, Barbara Radziwiłłówna (oprac. D. Ratajczakowa)
2. A. Fredro, Zemsta (oprac. M. Inglot)
3. Z. Krasiński, Nie-Boska komedia (oprac. M. Janion)
4. J. I. Kraszewski, Ulana
5. A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska (oprac. R. Przybylski)
6. A. Mickiewicz, Wybór poezji (oprac. C. Zgorzelski)
7. A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie (cz. I, II, IV) i Dziady drezdeńskie (cz. III
8. A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (oprac. S. Pigoń)
9. C. Norwid, Vade-mecum (oprac. J. Fert)
10. J. Słowacki, Kordian (oprac. M. Inglot)
11. J. Słowacki, Beniowski (oprac. A. Kowalczykowa)
Lektury do wyboru:
12. C. Godebski, Wiersz do legiów polskich (oprac. Z. Libera) ▪ J.U.Niemcewicz, Śpiewy historyczne (oprac. Z. Libera)
13. A. Mickiewicz, Grażyna ▪ Konrad Wallenrod (oprac. S. Chwin)
14. S. Goszczyński, Zamek kaniowski ▪ Król zamczyska (oprac. M. Inglot)
15. K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności (oprac. A. Witkowska) ▪ M. Mochnacki, O literaturze polskiej w wieku XIX (oprac. M. Strzyżewski) ▪ J.I. Kraszewski, O powieściopisarzach i powieści (wybór)
16. A. Fredro, Pan Jowialski (oprac. W. Billip) ▪ Dożywocie (oprac. M. Inglot)
17. A. Mickiewicz, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego (oprac. Z. Stefanowska) ▪ Prelekcje paryskie (wybór)
18. J. Słowacki, Liryki ▪ Powieści poetyckie (Jan Bielecki, Żmija, Lambro, oprac. M. Ursel)
19. J. Słowacki, Balladyna (oprac. M. Inglot) ▪ Anhelli ▪ Król-Duch
20. J. Słowacki, Horsztyński ▪ Ksiądz Marek (oprac. M. Piwińska) ▪ Sen srebrny Salomei (oprac. A. Kowalczykowa)
21. Z. Krasiński, Wybór listów (oprac. Z. Sudolski) ▪ J. Słowacki, Listy do matki (wybór)
22. Z. Krasiński, Irydion ▪ Agaj-Han
23. C. Norwid, Pierścień wielkiej damy (oprac. S. Świontek) ▪ Quidam
24. C. Norwid, Trylogia włoska ▪ Czarne kwiaty i Białe kwiaty
25. J.B. Zaleski, Wybór poezji (oprac. B. Stelmaszczyk-Świontek) ▪ W. Pol, Wybór poezji (oprac. M. Janion)
26. T. Lenartowicz, Wybór poezji (oprac. J. Nowakowski) ▪ W. Syrokomla, Wybór poezji (oprac. F. Bielak) ▪ K. Ujejski, Wybór poezji (oprac. K. Poklewska)
27. H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy ▪ I. Chodźko, Pamiętniki kwestarza
28. N. Żmichowska, Poganka (oprac. T. Żeleński-Boy) ▪ J.B. Dziekoński, Sędziwój ▪ L. Sztyrmer, Powieści nieboszczyka Pantofla
29. J. Korzeniowski, Kollokacja (oprac. S. Kawyn) ▪ Opowiadania (oprac. S. Kawyn) ▪ Krewni (oprac. S. Kawyn)
30. J.I. Kraszewski, Poeta i świat ▪ Latarnia czarnoksięska (seria I)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: