Literatura pozytywizmu i Młodej Polski 03-LPM-12PDM
- dzieła literatury polskiej epok pozytywizmu i Młodej Polski na tle procesów rozwojowych literatury rodzimej i powszechnej.
- wielopłaszczyznowy przebieg procesu historycznoliterackiego w pozytywizmie i Młodej Polsce oraz jego jednostki: formacje, epoki, prądy, kierunki, nurty, style.
- proces historycznoliteracki w pozytywizmie i Młodej Polsce na szerokim tle kultury rodzimej i powszechnej, w tym takich zjawisk, jak np.: realizm, parnasizm, scjentyzm, darwinizm, nietzscheanizm, dekadentyzm, ekspresjonizm.
- historia jako złożony kontekst zjawisk światopoglądowych i literackich pozytywizmu i Młodej Polski, np. tradycja irredentystyczna, organicznikostwo, ruchy narodowe, emigracja.
- wielowymiarowe związki literatury z historią idei – ich wzajemne relacje (m.in. gnostycyzm, katastrofizm, franciszkanizm).
- wielopłaszczyznowe związki literatury pozytywizmu i Młodej Polski z innymi sztukami (zjawiska synestezji, transpozycji, synkretyzmu, asocjacjonizmu).
- różnorodność i złożoność form wypowiedzi krytycznych i filozoficzno–estetycznych w pozytywizmie i Młodej Polsce
- egzystencjalny wymiar i konsekwencje etyczne literatury pozytywizmu i Młodej Polski
- biografie wybitnych twórców okresów pozytywizmu i Młodej Polski jako kontekst literacki
- literatura pozytywizmu i Młodej Polski jako wyraz przeżyć zbiorowych oraz źródło wzorców społecznych i patriotycznych
- literatura pozytywistyczna i młodopolska w pogłębionym ujęciu komparatystycznym (europejskość i swojskość)
- gruntowny obraz życia literackiego pozytywizmu i Młodej Polski – centra, ośrodki, instytucje (m.in. czasopisma literackie, magazyny artystyczne, redakcje, kawiarnie, kabarety)
- przygotowanie pracy semestralnej poświęconej szczegółowym zagadnieniom literatury pozytywizmu i Młodej Polski.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie epok pozytywizmu i Młodej Polski, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem zaawansowanej terminologii literaturoznawczej
- analizować, interpretować i wartościować utwory literackie oraz inne teksty kultury powstałe w czasie pozytywizmu i Młodej Polski z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy z zakresu wybranych metodologii badań literackich
- odróżniać i charakteryzować historyczne systemy komunikacji literackiej, w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, struktury podawcze, języki artystyczne
- rozpoznawać i charakteryzować różnorodne idee filozoficzne i estetyczne oddziałujące na literaturę oraz kulturę pozytywizmu i Młodej Polski
- posługiwać się rozbudowaną wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach historycznych i wyjaśnić ich wpływ na genezę oraz problematykę utworów literackich, a także na rozwój kultury okresu pozytywizmu i Młodej Polski
- korzystać z różnych metod periodyzacji historii literatury pozytywizmu i Młodej Polski, umieszczać obie epoki w szerszym kontekście kulturowym, także wobec innych okresów historycznoliterackich lub formacji intelektualnych
- odkrywać różne związki literatury pozytywizmu i Młodej Polski z kulturą powszechną
- samodzielnie zrealizować skomplikowane zadanie badawcze z praktycznym zastosowaniem warsztatowych procedur historycznoliterackich: doboru i analizy źródeł, rozpoznania stanu badań, zdefiniowania i analizy problemów poznawczych, określenia metod, skonstruowania spójnego wywodu argumentacyjnego, wyprowadzania wniosków i dalszych postulatów badawczych
- samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje dotyczące literatury epok pozytywizmu i Młodej Polski, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bazami danych, bazami czasopism, bibliotekami cyfrowymi itd.
- posługiwać się różnymi pisemnymi formami wypowiedzi naukowych, sporządzić prezentację multimedialną, przygotować wystąpienie w dyskusji, uzasadniać swoje stanowisko z samodzielnym wykorzystaniem stanu badań, wysuwać argumenty polemiczne
- lub wskazywać oryginalne propozycje nowych ujęć, formułować pogłębione wnioski
- pracować w zespole nad rozwiązywaniem złożonych problemów, podziałem oraz koordynacją zadań; realizować i propagować potrzebę ustawicznego uczenia się
- dostrzegać i w sposób wieloaspektowy wyjaśniać rolę literatury i kultury pozytywizmu i Młodej Polski w budowaniu więzi społecznych i tożsamości narodowej oraz wykorzystać tę rozległą kompetencję w – osobistym, angażującym etyczną wrażliwość i odpowiedzialność – udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy zawodowej), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- wartość merytoryczna referatu (jakość doboru i analizy źródeł, poziom analizy i interpretacji tekstu literackiego, sprawność językowa);
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy;
Literatura
Pozytywizm
- Michał Bałucki, Grube ryby – Dom otwarty, opr. T. Weiss, Wrocław: Ossolineum 1981, BN I 236.
- Adolf Dygasiński, Zając [dowolne wydanie].
- Wiktor Gomulicki, Ciury, wstęp W. J. Gomulicki, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1985.
- Eliza Orzeszkowa, Dziurdziowie [dowolne wydanie].
- Bolesław Prus, Emancypantki [dowolne wydanie].
- Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, oprac. T. Żabski, BN I 298.
- Stańczycy: antologia myśli społecznej i konserwatystów krakowskich, wybór i opr. M. Król, Warszawa: PAX 1982 lub Teka Stańczyka, opr. A. Dziadzio, Kraków: Universitas 2007.
- Adam Szymański, Szkice, opr. B. Burdziej, Kraków: Universitas 1998.
- Stanisław Witkiewicz, Sztuka i krytyka u nas, opr. M. Olszaniecka, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1971, [Pisma wybrane, t. I].
Młoda Polska
- Stanisław Brzozowski, Eseje i studia o literaturze, opr. H. Markiewicz, Wrocław: Ossolineum 1990, BN I 258 (tam w szczególności: Legenda Młodej Polski).
- Ignacy Dąbrowski, Śmierć. Studium, opr. T. Lewandowski, Kraków: Universitas 2001.
- Karol Irzykowski, Pałuba – Sny Marii Dunin, opr. A. Budrecka, Wrocław: Ossolineum 1981, BN I 240.
- Bolesław Leśmian, Sad rozstajny, Łąka, w: tegoż, Poezje zebrane, opr. J. Trznadel, Warszawa: PIW 2010.
- Władysław Reymont, Ziemia obiecana, t. 1-2, opr. M. Popiel, Wrocław: Ossolineum 1996, BN I 286.
- Stanisław Wyspiański, Achilleis – Powrót Odysa, opr. J. Nowakowski, Wrocław: Ossolineum 1984, BN I 248.
- Kazimiera Zawistowska, Utwory zebrane, opr. L. Kozikowska-Kowalik, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1982 lub Maryla Wolska, Poezje wybrane, opr. K. Zabawa, Kraków 2003 lub Bronisława Ostrowska, Poezje wybrane, opr. A. Wydrycka, Kraków 1999.
- Stefan Żeromski, Dzienniki. Wybór, opr. J. Kądziela, Wrocław: Ossolineum 1980, BN I 238.
- Tenże, Popioły, oprac. I. Maciejewska, BN I 289.
Podręczniki
1. Henryk Markiewicz, Literatura pozytywizmu
2. Maria Podraza-Kwiatkowska, Literatura Młodej Polski
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: