Lektura prozy łacińskiej w oryginale I 03-LPL-11SMDM
powtórzenie i utrwalenie wiadomości z fleksji i składni łacińskiej z poprzednich etapów nauczania
charakterystyka prozy łacińskiej okresu archaicznego, cycerońskiego i augustowskiego
proza okresu archaicznego – lektura wybranych fragmentów (Katon*) ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno – kulturowego oraz charakterystycznych tendencji epoki
proza okresu cycerońskiego – lektura wybranych fragmentów (Cyceron, Cezar, Salustiusz, Nepos, Warron*) ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno – kulturowego oraz charakterystycznych tendencji epoki
proza okresu augustowskiego – lektura wybranych fragmentów (Liwiusz, Seneka Retor, Witruwiusz*) ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno – kulturowego oraz charakterystycznych tendencji epoki
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy z języka łacińskiego na język polski fragmenty tekstów oryginalnych wybranych autorów prozy epoki archaicznej, cycerońskiej i augustowskiej wykorzystując znajomość słownictwa bazowego nabytą w poprzednich latach nauki języka oraz korzystając ze słowników i kompendiów gramatycznych
rozpoznaje w tekście oraz właściwie tłumaczy wszystkie formy fleksyjne od dowolnego wyrazu, którego formy podstawowe zna (ze słownictwa bazowego opanowanego na pierwszym etapie studiów); odtwarza formy podstawowe nieznanych słów łacińskich napotkanych w tekście i – z pomocą słownika – znajduje ich ekwiwalenty w j. polskim; rozpoznaje i właściwie tłumaczy konstrukcje składniowe oraz zdania podrzędne
poznaje w oryginale fragmenty twórczości autorów, których działalność literacką ogólnie omawia się na zajęciach z literatury rzymskiej (proza okresu archaicznego, cycerońskiego i augustowskiego); identyfikuje przełożone na j. polski teksty i przypisuje je konkretnym autorom epoki archaicznej, cycerońskiej i augustowskiej
potrafi zanalizować, skomentować i zinterpretować przetłumaczony fragment tekstu pod względem językowym i realioznawczym wykorzystując aktywnie pozyskane pomoce warsztatowe filologa; uzyskuje z tłumaczonych tekstów konkretne informacje. W komentarzu wypowiada się również na temat stylu (z uwzględnieniem stosowanych przez danego autora środków retorycznych); stosowanych gatunków; charakterystycznych toposów, motywów uwarunkowanych określonymi trendami omawianych epok. Uwzględnia także inspiracje szeroko pojętą tradycją antyczną
dostrzega dziedzictwo kultury i języka starożytnego Rzymu w kulturze polskiej i europejskiej
Kryteria oceniania
kolokwia cząstkowe, kolokwium zaliczeniowe
Kryteria oceniania:
wiedza i umiejętności zaprezentowane na:
• pisemnych kolokwiach cząstkowych, których celem jest sprawdzenie kompetencji językowych (umiejętność przekładu, rozpoznawania form fleksyjnych i konstrukcji składniowych, znajomości słownictwa zawartego w analizowanych na zajęciach fragmentach, warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60 % punktów
• kolokwium końcowym, polegającym na samodzielnym przekładzie (bez użycia słowników) 2 krótkich fragmentów tekstów omawianych na zajęciach, opatrzeniu ich komentarzem kulturowym (podanie autorów tekstów, wiadomości związanych z realiami przedstawionymi w tekstach itd.) oraz krótkiego, nieznanego wcześniej, fragmentu tekstu łacińskiego autora czytanego na zajęciach (praca ze słownikiem)
- do zaliczenia końcowego dopuszczeni tylko studenci, którzy zdobyli zaliczenia wszystkich kolokwiów cząstkowych;
-odpowiedzi oceniane są punktowo;
- warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie 60% punktów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręczniki i opracowania:
J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, dowolne wydanie
Z. Samolewicz, Składnia łacińska, Kraków 2006
M. Cytowska, H. Szelest, L. Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski, Warszawa 1990 K. Kumaniecki , Cyceron i jego współcześni, Warszawa 1989
Wybrane fragmenty, wydania, komentarze oraz literaturę dodatkową podaje wykładowca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: