Logorytmika - spec. logopedyczna 03-LOG-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe wiadomości z teorii muzyki; definicje i zadania logorytmiki; podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques Dalcroze'a i Carla Orffa; organizacja i metodyka prowadzenia ćwiczeń logorytmicznych,
- kształcenie i rozwijanie inwencji twórczej w kontakcie dziecka ze śpiewem, muzyką i ruchem; ćwiczenia ruchowe jako dominująca forma aktywności w rozwoju i stymulacji mowy dziecka,
- ćwiczenia z zakresu techniki ruchu: zapobiegające wadliwej postawie, odprężające; ćwiczenia rozwijające sprawność i estetykę ruchu w pozycji siedzącej, stojącej i w przestrzeni,
- zajęcia muzyczno-ruchowe, czyli praktyczne ćwiczenia logorytmiczne stosowane u osób z zaburzeniami zachowania, problemami rozwojowymi,
- gry i zabawy przy muzyce i do muzyki (zabawy z piosenką, zabawy taneczne itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2024/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące omawianej tematyki; opisać wybrane metody i techniki stosowane w zajęciach z zakresu logorytmiki,
- zrealizować wybrane ćwiczenia muzyczno-ruchowe, logorytmiczne oraz techniki oddechowe i relaksacyjne,
- dobrać muzykę do ćwiczeń i technik terapeutycznych,
- stymulować rozwój mowy z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, w tym muzyki przeprowadzić zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń logorytmicznych wg opracowanego scenariusza.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra, z małymi niedociągnięciami, wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca w mniejszym stopniu wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru),
- poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji problemowej i w pracy zespołowej),
- prowadzenie ćwiczeń w symulacji metodycznej,
- opracowanie ćwiczeń umuzykalniających i muzyczno-rytmicznych w grupie dziecięcej.
Praktyki zawodowe
80 godz. praktyk zawodowych
Literatura
Zalecana literatura:
M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
A. Dasiewicz-Tobiasz, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
A. Gąsienica-Szostak, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
E. Jutrzyna, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, w: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, red. L. Hurło, M. Zaorska, Olsztyn 2005.
E. Kilińska-Ewertowska, Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk 1993.
E. Kilińska-Ewertowska, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993.
M. Kisiel, Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
A. Kowalska, Metodyka kształtowania elementów prozodycznych w wypowiedziach dzieci z upośledzeniem słuchu, Lublin, 1989.
R. Ławrowska, Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, red. B. Ostrowska, Łódź 2000.
A. Walencik-Topiłko, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, w: Sztuka w edukacji i terapii, red. M. Kapnik, W. A. Macher, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: