Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LNS-22BADM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- pogłębione informacje o deklinacji rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników, o koniugacji czasowników oraz o częściach nieodmiennych w nowożytnym niesłowiańskim języku regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- słownictwo specjalistyczne z dziedziny literaturoznawstwa i językoznawstwa; lektura krótkich tekstów z zakresu lingwistyki, teorii literatury lub krytyki literatury pięknej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych,
- słownictwo specjalistyczne z dziedziny kulturoznawstwa i nauk historycznych; lektura krótkich tekstów kultury lub historycznych tekstów źródłowych; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
- słownictwo specjalistyczne z dziedziny ekonomii i geografii społeczno-ekonomicznej (turystyki); lektura krótkich tekstów z zakresu mikro- i makroekonomii lub turystyki przyrodniczej, krajoznawczej czy kulturowej; ćwiczenie budowania poprawnej wypowiedzi z danego zakresu; pisanie krótkich tekstów z wymienionych dziedzin, z uwzględnieniem stosowania terminologii specjalistycznej i wariantów stylistycznych.
- interpretacja i analiza obejrzanego przez studentów wybranego filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego,
- ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury,
- interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich; ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury,
- ćwiczenie pisania abstraktu pracy magisterskiej lub streszczenia innej pracy naukowej (artykułu, monografii); ćwiczenie redagowania i korekty tekstu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje pogłębioną merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- na poziomie poszerzonym zna zasady systemu fonetycznego niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) oraz potrafi je praktycznie zastosować w mowie i piśmie; opanowuje zasady, według których zachodzą zaawansowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać w tekście,
- rozumie w sposób pogłębiony funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatyczno-leksykalnych, rozpoznaje je w tekście i samodzielnie je stosuje; zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników, koniugacji czasowników oraz użycia liczebników,
- zna zasady funkcjonowania składni niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) oraz nietypowe konstrukcje czasownikowe; w sposób pogłębiony rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi tworzyć rozbudowane zdania złożone, rozumiejąc zasady funkcjonowania zdań wtrąconych oraz mowy zależnej i niezależnej,
- rozumie nawet bardziej złożone teksty prasowe, faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl; potrafi czytać artykuły specjalistyczne i naukowe; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie,
- potrafi streścić pisemnie informacje, wyrażając opinie i argumenty autora oraz parafrazując jego myśli; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, swoje myśli wyraża w sposób ustrukturyzowany, podkreślając najważniejsze dla niego zagadnienia;
- potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora wyrażone w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu - formułuje wnioski i opinie, włączając podtematy, samodzielnie rozwijąc poszczególne wątki i kończąc odpowiednią konkluzją,
- identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu; - rozumie dłuższe, rozwinięte i rozbudowane wypowiedzi na różne tematy (nawet nieznajdujące się w centrum jego zainteresowań), bez większego wysiłku dokonuje percepcji tekstów kultury regionu - tureckich, albańskich lub rumuńskich (programy TV i filmy; teksty internetowe),
- zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie i zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców; - potrafi wyrażać się płynnie; umie używać języka dla celów towarzyskich, zawodowych i badawczych; potrafi formułować myśli i opinie; prawidłowo korzysta z zasobów frazeologicznych niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego),
- uczy się samodzielnie zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych obszaru niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), zna jego historię, mentalność i zwyczaje mieszkańców oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki; zna wszelkie dostępne źródłami informacji potrafi się nimi posługiwać.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Kryteria oceniania:
- poziom merytoryczny egzaminu końcowego,
- ocena pozytywna okresowego kolokwia po każdej partii materiału,
- zaliczenie na podstawie obecności, prac domowych oraz aktywnego uczestnictwa na zajęciach,
- poziom przygotowanych wypracowań, projektów, prezentacji,
- stopień zaangażowania w pracę zespołową.
Literatura
Zalecana literatura:
Çeliku M., Karapinjalli M., Stringa R., 1998, Gramatika praktike e gjuhës shqipe, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Demiraj Sh., 2002, Gramatika e gjuhës shqipe, t. 1-2, Akademia e Shkencave, Tiranë.
Kostallari A., Domi M., Çabej E., Lafe E., 1973, Drejtshkrimi i gjuhës shqipe, Akademia e Shkenvave, Tiranë.
Mëniku L., 2012, Colloquial Albanian: The Complete Course for Beginners, Routledge.
Mindak-Zawdzka J., Sawiska J., 1993, Zarys gramatyki języka albańskiego, Warszawa.
Qesku P., 2004, Fjalor shqip-anglisht-shqip, Tiranë.
Syla Xh., 1998, Zgjedhimi i foljeve në gjuhën standarte shqipe, Prishtinë.
Thomai J., 2006, Fjalori i gjuhës shqipe, Akademia e Shkencave, Tiranë.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: