Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LNS-22BADL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- pogłębiona wiedza na temat odmiennych i nieodmiennych części mowy w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); koniugacja czasowników niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym; deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki; liczebniki, zaimki osobowe, zaimki dzierżawcze, zaimki wskazujące, zaimki pytające; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- pogłębiona wiedza na temat struktury syntaktycznej niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), tworzenie mniej lub bardziej rozbudowanych zdań prostych i złożonych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A2,
- jakość życia; artykuły spożywcze i odzież, sprzęt AGD, praca i wypoczynek; rola pieniędzy; konsumpcja, konsumpcjonizm oraz konsument i jego prawa,
- kiedyś i dziś, pokoleniowe różnice (tradycyjna i nowoczesna rodzina) i stosunek do młodych / starszych; różnice w systemie edukacji; płeć i społeczeństwo; rodzina i związki; prawo i stosunki małżeńskie i rodzinne; przemoc domowa; męsko-damska przyjaźń; relacje z przełożonym i podwładnym,
- region nowożytnego języka niesłowiańskiego i otaczający go świat; gwiazdy, wynalazcy, naukowcy, pisarze, artyści, sportowcy, politycy itp.; wymiana kulturowa i naukowa; wady i zalety życia poza ojczyzną,
- prezenty, przemówienia okolicznościowe, święta; wychowanie religijne; święta państwowe i kościelne,
- oglądanie wybranego filmu fabularnego w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); film jako gatunek sztuki; czytanie i pisanie recenzji filmowych,
- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, recenzje, sprawozdanie, komunikaty elektroniczne, notatki, życzenia i przemówienia okolicznościowe itp.) oraz dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjne,
- ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i reguł fonetycznych niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) wraz z wyjątkami na poziomie A2,
- ma pogłębioną wiedzę na temat deklinacji rzeczowników, przymiotników i liczebników oraz koniugacji czasowników na poziomie A2; używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki,
- poprawnie operuje materiałem leksykalno-gramatycznym, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie A2,
- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A2, wyjaśniając swój punkt widzenia,
- ma pogłębioną wiedzę na temat ortografii i zna zasady pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać różnego rodzaju teksty,
- potrafi pisać teksty na tematy, które są mu znane, bądź go interesują; pisać prywatne listy, opisując swoje przeżycia i wrażenia; napisać opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw,
- rozumie wypowiedzi na znane mu tematy, z którymi spotyka się w życiu i pracy zawodowej, itd.; rozumie główne wątki programów radiowych i telewizyjnych, mówiących o sprawach bieżących lub o sprawach interesujących go prywatnie lub profesjonalnie; rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady, pod warunkiem, że temat nie jest mu całkowicie obcy; oraz większość filmów w standardowej odmianie języka,
- potrafi stosować umiejętności językowe w większości sytuacji, jakie mogą wyniknąć w trakcie pobytu w obszarze, gdzie mówi się danym językiem; bez przygotowania dołączyć do rozmowy na tematy, które są mu znane, mają osobisty charakter, lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); komunikuje się płynnie i spontanicznie, tworzy interakcje z rodzimymi użytkownikami języka; może aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów,
- rozumie teksty realizowane w potocznym niesłowiańskim nowożytnym języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) na poziomie A2, rozumie opis wydarzeń, uczuć i pragnień zawarty w prywatnej korespondencji; czyta artykuły i raporty, które zajmują się współczesnymi problemami i w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy; czyta ze zrozumieniem współczesną prozę literacką,
- dysponuje pogłębioną wiedzą na temat regionu, w którym używany jest niesłowiański język nowożytny (turecki, albański lub rumuński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Kryteria oceniania:
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy,
- egzamin pisemny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas ćwiczeń),
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
Milena Jordanowa, Język turecki. Minimum gramatyczne, Warszawa 2019.
Turecki nie gryzie! Innowacyjny kurs od podstaw. Aktywna nauka słownictwa i gramatyki za pomocą ćwiczeń, Warszawa 2012.
L. W. Thomas, Elementary Turkish, Dover 2003.
Y. E. Kuzucu, The Delight of Learning Turkish, Scotts Valley 2014.
S. Erdogan, Complete Turkish. Begginer to Intermediate Course, London 2010.
E. Ivancu, T. Klimkowski, Rumuński nie gryzie! Innowacyjny kurs od podstaw. Aktywna nauka słownictwa i gramatyki za pomocą ćwiczeń, Warszawa 2017.
D. Deletant, Y. Alexandrescu, Complete Romanian. Beginner to Intermediate Course, London 2010.
M. M. Pologea, Learn Romanian. Manual, Bucuresti 2020.
Çeliku M., Karapinjalli M., Stringa R., 1998, Gramatika praktike e gjuhës shqipe, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) A2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B1, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., 2016, Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë.
Demiraj Sh., 2002, Gramatika e gjuhës shqipe, t. 1-2, Tiranë.
Kostallari A., Domi M., Çabej E., Lafe E., 1973, Drejtshkrimi i gjuhës shqipe, Tiranë.
Mëniku L., 2012, Colloquial Albanian: The Complete Course for Beginners, Routledge.
Qesku P., 2004, Fjalor shqip-anglisht-shqip, Tiranë.
Syla Xh., 1998, Zgjedhimi i foljeve në gjuhën standarte shqipe, Prishtinë.
Thomai J., 2006, Fjalori i gjuhës shqipe, Tiranë.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: