Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LNS-12BADM
Treści programowe dla przedmiotu:
- pogłębione informacje o deklinacji rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników, o koniugacji czasowników oraz o częściach nieodmiennych w nowożytnym niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- wpływ reklamy na współczesnego człowieka, znaczenie haseł reklamowych i ich pisanie; słownictwo związane z marketingiem, reklamą; analiza języka reklam na przykładzie autentycznych wypowiedzi realizowanych w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim),
- lektura tekstu dotyczącego społeczeństwa konsumpcyjnego i gospodarki rynkowej; dyskusja na temat roli znaków firmowych,
- poszerzony opis instytucji kultury oraz wydarzeń artystycznych, dzieł artystyczno-literackich wraz z zapoznaniem się z wyborem oryginalnych tekstów kultury obszarze użytkowania niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); porównanie dwóch różnych mediów artystycznych (literatura / film); pogłębianie wiedzy na temat podstawowych kategorii narracyjnych w dziełach sztuki i na temat funkcji stylistycznych środków wyrazu w literaturze i filmie,
- Europa i świat we współczesnym układzie geopolitycznym i ekonomicznym; analiza wypowiedzi dotyczącej współczesnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej; dyskusja nad wybranym problemem,
- charakterystyka ustroju politycznego na terenie niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) partie polityczne, rząd i opozycja, system wyborczy; demokracja jako forma ustrojowa charakteryzująca społeczeństwa europejskiego kręgu kulturowego; dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą życia społeczno-politycznego,
- interpretacja i analiza obejrzanego przez studentów wybranego filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego,
- ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury,
- interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich; ćwiczenie pisania abstraktu lub streszczenia wybranego tekstu kultury.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje pogłębioną merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- w sposób pogłębiony zna zasady systemu fonetycznego słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) oraz potrafi je praktycznie zastosować w mowie i piśmie; opanowuje zasady, według których zachodzą zaawansowane procesy fonetyczne i potrafi je rozpoznawać w tekście,
- zna na poziomie pogłębionym funkcjonowanie poszczególnych zjawisk i procesów gramatyczno-leksykalnych, rozpoznaje je w tekście i stosuje je samodzielnie; zna i potrafi użytkować zasady zaawansowanej deklinacji rzeczowników i przymiotników, koniugacji czasowników oraz użycia liczebników,
- zna zasady funkcjonowania składni słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego) oraz nietypowe konstrukcje czasownikowe; w sposób pogłębiony rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi tworzyć rozbudowane zdania złożone, rozumiejąc zasady funkcjonowania zdań wtrąconych oraz mowy zależnej i niezależnej,
- rozumie złożone teksty prasowe, faktograficzne i literackie i potrafi rozróżnić ich styl; potrafi ze zrozumieniem czytać artykuły specjalistyczne i naukowe; wyszukuje przydatne informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie,
- potrafi streścić pisemnie informacje, opinie i argumenty autora zawarte w tekście źródłowym, parafrazując jego myśli; umie wypowiedzieć się na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, swoje myśli wyraża w sposób ustrukturyzowany, podkreślając najważniejsze dla niego sprawy,
- potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie, włączając podtematy, rozwijać poszczególne punkty i kończyć wypowiedź odpowiednią konkluzją,
- identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu; rozumie dłuższe, rozwinięte i bardziej rozbudowane wypowiedzi na różne tematy (nawet nieznajdujące się w centrum jego zainteresowań), bez większego wysiłku dokonuje percepcji tekstów kultury regionu - bułgarskich, serbskich lub macedońskich (programy TV i filmy),
- potrafi wziąć udział w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie, zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców; potrafi wyrażać się płynnie; umie używać języka dla celów towarzyskich i zawodowych; potrafi formułować myśli i opinie; prawidłowo korzysta z zasobów frazeologicznych słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego),
- potrafi i rozumie potrzebę samodzielnego zdobywania informacji o realiach społecznych i kulturowych obszaru słowiańskiego języka regionu (bułgarskiego, serbskiego lub macedońskiego), zna jego historię, mentalność i zwyczaje obywateli oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki; zna i potrafi korzystać z wszelkich (tradycyjnych i elektronicznych) dostępnych źródeł informacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Literatura
Zalecana literatura:
Milena Jordanowa, Język turecki. Minimum gramatyczne, Warszawa 2019.
Turecki nie gryzie! Innowacyjny kurs od podstaw. Aktywna nauka słownictwa i gramatyki za pomocą ćwiczeń, Warszawa 2012.
L. W. Thomas, Elementary Turkish, Dover 2003.
Y. E. Kuzucu, The Delight of Learning Turkish, Scotts Valley 2014.
S. Erdogan, Complete Turkish. Begginer to Intermediate Course, London 2010.
E. Ivancu, T. Klimkowski, Rumuński nie gryzie! Innowacyjny kurs od podstaw. Aktywna nauka słownictwa i gramatyki za pomocą ćwiczeń, Warszawa 2017.
D. Deletant, Y. Alexandrescu, Complete Romanian. Beginner to Intermediate Course, London 2010.
M. M. Pologea, Learn Romanian. Manual, Bucuresti 2020
Çeliku M., Karapinjalli M., Stringa R., Gramatika praktike e gjuhës shqipe, Tiranë 1998.
Çepani A., Deda A., Shegani K., Rushiti R., Jubani A., Kore M., Çerpja A., Gjokutaj M., Shqip.AL (Të mësojmë gjuhën shqipe) B2, libri i mësimeve, libri i ushtrimeve, Tiranë 2016.
Demiraj Sh., Gramatika e gjuhës shqipe, t. 1-2, Tiranë 2002.
Kostallari A., Domi M., Çabej E., Lafe E., Drejtshkrimi i gjuhës shqipe, Tiranë 1973.
Mëniku L., Colloquial Albanian: The Complete Course for Beginners, Routledge 2012.
Qesku P., Fjalor shqip-anglisht-shqip, Tiranë 2004.
Syla Xh., Zgjedhimi i foljeve në gjuhën standarte shqipe, Prishtinë 1998.
Thomai J., Fjalori i gjuhës shqipe, Tiranë 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: