Lektorat niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu 03-LNS-12BADL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- alfabet, system fonetyczny, podział głosek, poprawna wymowa głosek, poprawne użycie akcentu i intonacji, ćwiczenia fonetyczne,
- podstawowe charakterystyki części mowy w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim); odmiana bazowych czasowników niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu w czasie teraźniejszym, podstawowa odmiana rzeczowników przez przypadki; ćwiczenia gramatyczne i praktyczne zastosowanie wiedzy,
- zapoznanie się ze strukturą syntaktyczną niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego), tworzenie zdań prostych, funkcja komunikacyjna zdań na poziomie znajomości A1,
- przyswajanie zwrotów podstawowych, skonwencjonalizowanych wyrażeń i formuł grzecznościowych używanych podczas inicjowania sytuacji konwersacyjnych, nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itp.,
- zapoznanie się z nazewnictwem dotyczącym rodziny, przyjaciół i znajomych; opisywanie członków rodziny (ich nazwy) oraz relacji wewnątrzrodzinnych i międzyludzkich,
- opis domu oraz jego wnętrza i wyposażenia, porządek w domu; ogłoszenia o sprzedaży/kupnie/wynajmie mieszkania i domu; zajmowanie się domem i ogrodem; polskie zwyczaje mieszkaniowe oraz zwyczaje mieszkaniowe na terenie słowiańskiego nowożytnego języka; zajmowanie się domem i ogrodem,
- konstruowanie wypowiedzi na temat ludzi, ich zawodów oraz miejsc pracy; nazwy państw i narodowości; nazwy zawodów, narzędzi pracy oraz motywacja słowotwórcza związane z tworzeniem wymienionych nazw,
- cechy przedmiotów i ludzi; opis przedmiotu, kolory, rozmiar; opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru),
- ćwiczenie praktycznej umiejętności pisania tekstów użytkowych (list prywatny, komunikaty elektroniczne, notatki itp.) oraz wypełniania dokumentów urzędowych (formularz, kwestionariusz, wniosek, podanie itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zyskuje merytoryczną wiedzę w zakresie praktycznej nauki niesłowiańskiego nowożytnego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego); przyswaja zasady poprawnego posługiwania się tym językiem w praktyce komunikacyjnej,
- zna podstawowe zasady fonetyczne niesłowiańskiego języka regionu (tureckiego, albańskiego lub rumuńskiego) na poziomie A1, m.in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie,
- zna zasady deklinacji rzeczowników i przymiotników oraz koniugacji czasowników na poziomie A1,
- zna materiał leksykalno-gramatyczny, poprawnie dobiera formy gramatyczne, stosuje leksykę odpowiednią dla poszczególnych zagadnień tematycznych na poziomie A1,
- stosuje w praktyce uzyskaną wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań, potrafi budować zdania proste i złożone na poziomie A1,
- zna ortografię i zasady poprawnej pisowni; jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst,
- potrafi napisać proste teksty użytkowe (widokówka, pozdrowienia, komunikacja za pośrednictwem komunikatorów elektronicznych itp.);
opisuje proste realia, przeżycia i zdarzenia z życia codziennego,
- potrafi posługiwać się niesłowiańskim językiem regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych życia codziennego; potrafi aktywnie dołączyć do rozmowy na tematy, które są mu znane lub dotyczą życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy),
- rozumie proste i krótkie teksty realizowane w niesłowiańskim języku regionu (tureckim, albańskim lub rumuńskim) na poziomie A1, np. ogłoszenia, jadłospis, menu restauracyjne, rozkład jazdy, broszura informacyjna; rozumie opis wydarzeń zawarty w codziennej prywatnej korespondencji,
- dysponuje podstawowymi informacjami na temat regionu, w którym używany jest niesłowiański język (turecki, albański lub rumuński), jego realiów społecznych, literackich i kulturowych oraz zwyczajów jego mieszkańców.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomite leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dobry (db; 4,0): dobre leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające leksykalne, gramatyczne i stylistyczne umiejętności językowe.
Kryteria oceniania:
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy,
- egzamin pisemny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas ćwiczeń),
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
D. Cojocaru, You can speak Romanian, Compania, Bucureşti 2006.
D. Cojocaru, Romanian Grammar http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf
T. Cychnerski, Flexiunea verbală în limba română, t. 2, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999.
E. Ivancu, T. Klimkowski, J. Teodorowicz, Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.
D. Kohn, Manual de limba română pentru străini, Polirom, Bucureşti 2009.
H. Mirska Lasota, Zwięzła gramatyka języka rumuńskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1964.
R. Suciu, V. Fazakaș, Romanian at First Sight. A Textbook for Beginners, Compania, București 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: