Literatura i nowe media 03-LNM-32PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- literaturoznawstwo w świetle nowych mediów - czytanie i pisanie w środowisku medialnym,
- biblioteki (FBC, Polona i in.) i archiwa cyfrowe; portale tematyczne, humanistyczne bazy danych online i ich wykorzystanie w pracy analityczno-interpretacyjnej,
- nurty poezji i prozy współczesnej a estetyka nowych mediów (cyfrowe teksty, literatura nowomedialna, liberatura),
- konstrukcja opowieści z wykorzystaniem nowych mediów - opowiadanie transmedialne, wizualny storytelling,
- nowomedialna literatura współczesna wobec polskiej tradycji literackiej,
- kluczowe zjawiska literackie (arcydzieło, kanon, tendencje, koniunktura literacka) wobec funkcjonowania pisarstwa w świecie nowych mediów,
- nurty oraz rola krytyki literackiej w nowomedialnym obiegu i życiu literackim,
- porównanie sposobów cyfrowego funkcjonowania najnowszej literatury polskiej i literatury światowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę o przemianach w zakresie literaturoznawstwa oraz w obszarze badań humanistycznych w związku z przełomem cyfrowym,
- potrafi wskazać najważniejsze (powszechnie uznane, najszerzej komentowane, najbardziej kontrowersyjne, uznane za przełomowe) utwory polskiej literatury najnowszej związane z rozwojem nowych mediów, które są zarówno medium najnowszego piśmiennictwa, jak i przedmiotem zawartych w nim refleksji,
- potrafi scharakteryzować stosunek literatury współczesnej powstałej z wykorzystaniem nowych mediów oraz podejmujących refleksję nad nimi do literackiej przeszłości; określić stan i kierunek przemian tradycji literackiej,
- potrafi w pogłębiony, usystematyzowany i teoretycznie podbudowany sposób zna biblioteki oraz archiwa cyfrowe, a także potrafi je wykorzystywać w samodzielnej pracy literaturoznawcy i humanisty,
- potrafi stosować narzędzia humanistyki cyfrowej w ramach samodzielnej realizacji zadania badawczego, uzasadniając ich przydatność,
- potrafi uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat literatury współczesnej powstałej z wykorzystaniem nowych mediów i podejmujących refleksję nad nimi, a także umie przygotować indywidualną wszechstronną prezentację wybranego utworu lub przygotować wprowadzenie (zagajenie) do dyskusji na określony temat.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość wywołanych przez zwrot cyfrowy przemian w zakresie literaturoznawstwa, w obszarze badań humanistycznych, w obrębie literatury i kultury najnowszej, bardzo dobra znajomość narzędzi cyfrowych, w szczególności bibliotek cyfrowych i baz danych online, bardzo dobra umiejętność stosowania narzędzi cyfrowych w samodzielnej pracy literaturoznawcy i humanisty, potwierdzonych w egzaminie końcowym oraz zaliczeniowej prezentacji multimedialnej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami: nieco niższa znajomość wywołanych przez zwrot cyfrowy przemian w zakresie literaturoznawstwa, w obszarze badań humanistycznych, w obrębie literatury i kultury najnowszej, nieco niższa znajomość narzędzi cyfrowych, w szczególności bibliotek cyfrowych i baz danych online.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco słabsza znajomość wywołanych przez zwrot cyfrowy przemian w zakresie literaturoznawstwa, w obszarze badań humanistycznych, w obrębie literatury i kultury najnowszej, nieco słabsza znajomość narzędzi cyfrowych, w szczególności bibliotek cyfrowych i baz danych online, nieco słabsza umiejętność stosowania narzędzi cyfrowych w samodzielnej pracy literaturoznawcy i humanisty.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość wywołanych przez zwrot cyfrowy przemian w zakresie literaturoznawstwa, w obszarze badań humanistycznych, w obrębie literatury i kultury najnowszej, zadowalająca znajomość narzędzi cyfrowych, w szczególności bibliotek cyfrowych i baz danych online, zadowalająca umiejętność stosowania narzędzi cyfrowych w samodzielnej pracy literaturoznawcy i humanisty.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość wywołanych przez zwrot cyfrowy przemian w zakresie literaturoznawstwa, w obszarze badań humanistycznych, w obrębie literatury i kultury najnowszej, edycji tekstów, zadowalająca znajomość narzędzi cyfrowych, w szczególności bibliotek cyfrowych i baz danych online, słaba umiejętność stosowania narzędzi cyfrowych w samodzielnej pracy literaturoznawcy i humanisty.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość wywołanych przez zwrot cyfrowy przemian w zakresie literaturoznawstwa, w obszarze badań humanistycznych, w obrębie literatury i kultury najnowszej, edycji tekstów, niezadowalająca znajomość narzędzi cyfrowych, w szczególności bibliotek cyfrowych i baz danych online, brak umiejętności stosowania narzędzi cyfrowych w samodzielnej pracy literaturoznawcy i humanisty.
Literatura
Zalecana literatura:
E.J. Aarseth, Cybertekst. Perspektywy literatury ergodycznej, Katowice 2014.
R. Bomba, Bazodanowe interfejsy. Projektowanie interakcji z dużymi zasobami danych kulturowych, „Kultura Popularna” 2017, nr 1.
P. Celiński, Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013.
T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011.
Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, pod red. P. Mareckiego i M. Pisarskiego, Kraków 2011
L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2011.
M. Maryl, M. Werla, Humanistyczne projekty cyfrowe w Polsce, Wersja 1.1 (26 VI 2014), Poznań-Warszawa; http://rcin.org.pl/Content/65767/WA248_84544_bez-sygn_werla-maryl-human_o.pdf
M. Maryl, Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, Warszawa 2015.
F. Moretti, Literatura – zmierzona, przeł. M. Maryl, „Teksty Drugie” 2017, z. 1, s. 210-219.
F. Moretti, Wykresy, mapy, drzewa. Abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury, przeł. T. Bilczewski i A. Kowalcze-Pawlik, Kraków 2016.
Z. Osiński, Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2006.
Tekst (w) sieci, t. 1, Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2, Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: