Laboratorium logopedyczne - spec. logopedyczna 03-LL-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- diagnozowanie afazji ruchowej aferentnej,
- diagnozowanie afazji ruchowej eferentnej,
- diagnozowanie afazji czuciowej,
- diagnozowanie zespołu skroniowego,
- diagnozowanie PPA,
- diagnozowanie dyspragmatyzmu,
- diagnozowanie aleksji bez agrafii.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi dokonać diagnozy różnych zaburzeń językowych o podłożu neurologicznym (u osób dorosłych i u dzieci),
- potrafi opisać zaburzenia językowe, które ujawnia pacjent,
- umie dokonać wyboru odpowiedniego narzędzia diagnostycznego do oceny możliwości komunikacyjnych chorego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna przeprowadzonych w czasie laboratorium diagnoz,
- obecność na zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność).
Literatura
Zalecana literatura:
Herzyk 2000, Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń, „Logopedia” nr 28, s. 85-104.
K. Jodzio 1999, Afazja pierwotnie postępująca, Gdańsk.
W. Łucki 1995, Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, zeszyt C, Warszawa.
J. Panasiuk 1999, Afazja semantyczna – diagnoza, terapia. Opis przypadku, „Logopedia” nr 26, s. 129-147.
J. Panasiuk 2000, Komunikacja w afazji, „Logopedia” nr 27, s. 55-80.
J. Panasiuk 2003, Realizacja struktur składniowych w afazji, „Logopedia” nr 32, s. 15-61.
J. Panasiuk 2004, Kompetencja językowa a kompetencja metajęzykowa w afazji, „Logopedia” nr 33, s. 171-189.
J. Panasiuk 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku pragnozji, „Biuletyn Logopedyczny” nr 1, s. 54-56.
M. Pąchalska 1999, Afazjologia, Warszawa-Kraków.
M. Pąchalska 2003, Diagnoza chorego z afazją, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi, t. 2, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, t. 2, Opole, s. 611-699.
M. Pąchalska, B. Duncan MacQueen 2008, Mózg i pragmatyka, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, pod red. Ł. Domańskiej, A.R. Borkowskiej, Lublin, s. 195-231.
M. Rutkiewicz-Hanczewska 2007, Późno podjęta rehabilitacja afazji motorycznej po zawale mózgu. Studium przypadku, „Logopedia” 36, s. 215-238.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: