Literatura kraju niesłowiańskiego w zarysie 03-LKNZ-22BADL
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja na poziomie podstawowym literatury niesłowiańskiego kraju regionu wraz z określeniem jej specyfiki, wskazaniem faz rozwojowych, ram periodyzacyjnych,
- przedstawienie na poziomie podstawowym procesu rozwojowego literatury albańskiej w nurcie historycznym, kulturowym; ukazanie związków poszczególnych faz literatury niesłowiańskiego kraju regionu z jego historią i kulturą niesłowiańskich i słowiańskich Bałkanów,
- prezentacja na poziomie podstawowym poszczególnych faz literatury niesłowiańskiego kraju regionu, omówienie najważniejszych tendencji i zjawisk literackich oraz kulturowych; przegląd, analiza i interpretacja najważniejszych dzieł literackich,
- prezentacja na poziomie podstawowym specyfiki rozwoju literatury niesłowiańskiego kraju regionu w kontekście wpływu i interferencji zróżnicowanych kręgów i tradycji kulturowych, religijnych; projektów politycznych, wydarzeń oraz zjawisk historyczno-społecznych,
- przedstawienie na poziomie podstawowym najważniejszych twórców literackich i ich dzieł; analiza i interpretacja tekstów literackich w kontekście wydarzeń historycznych i rozwoju kultury niesłowiańskiego kraju regionu po II wojnie światowej i w okresie transformacji ustrojowej,
- prezentacja literatury niesłowiańskiego kraju regionu w przekładzie na język polski, omówienie problemu recepcji tej literatury w Polsce.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna specyfikę literatury niesłowiańskiego kraju regionu; wskazuje jej fazy rozwojowe; ujmuje historię tej literatury w ramy periodyzacyjne,
- rozumie związki poszczególnych etapów rozwoju literatury z historią i kulturą niesłowiańskiego kraju regionu oraz Bałkanów,
- zna poszczególne fazy rozwoju literatury niesłowiańskiego kraju regionu oraz twórczość najważniejszych pisarzy,
- rozumie specyfikę rozwoju literatury niesłowiańskiego kraju regionu i umieszcza ją w kontekście świetle wpływu i interferencji różnych kręgów kulturowych,
- rozumie związek poszczególnych dzieł literackich z wydarzeniami historycznymi i rozwojem kultury niesłowiańskiego kraju regionu po II wojnie światowej i w okresie transformacji ustrojowej,
- zna współczesną literaturę niesłowiańskiego kraju regionu w przekładzie na język polski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze niesłowiańskiego kraju regionu (tureckiej, albańskiej lub rumuńskiej), znakomita umiejętność analizy tekstów, samodzielność myślenia i oceniania faktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność analizy i interpretacji, słabsza (bardziej odtwórcza) umiejętność formułowania sądów na temat literatury niesłowiańskiego kraju regionu (tureckiej, albańskiej lub rumuńskiej).
dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze niesłowiańskiego kraju regionu (tureckiej, albańskiej lub rumuńskiej), słaba umiejętność analizy i interpretacji omawianych tekstów, zadowalająca umiejętność formułowania sądów na temat tej literatury.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z większymi niedociągnięciami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści omawianych podczas zajęć, niedostateczny poziom wiedzy w zakresie znajomość najważniejszych tradycji, zjawisk w literaturze niesłowiańskiego kraju regionu (tureckiej, albańskiej lub rumuńskiej).
Literatura
Zalecana literatura:
Elsie R., Zarys historii literatury albańskiej, z. 1-4, Toruń 2005.
S. Płaskowicka-Rymkiewicz, M. Borzęcka , Historia literatury tureckiej. Zarys, Wricław 1971.
Ciopiński J. Świat dawnej literatury tureckiej, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: