Leksykologia i leksykografia w pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego 03-LIL-12JPO
miejsce leksyki w strukturze systemu językowego polszczyzny; podstawowe pojęcia z zakresu leksykologii: wyraz a leksem, typy jednostek leksykalnych, otwartość systemu leksykalnego, czynny i bierny zasób słownictwa
słownictwo jako interpretacja świata – językowy obraz świata, determinizm poznawczy (postrzeganie świata przez pryzmat języka)
onomazjologia: pola tematyczne i pola semantyczne, pojęcia związane z teorią pól, słowniki tematyczne współczesnej polszczyzny
słowniki podstawowe i słowniki minima – ich rola w nauczaniu języka polskiego jako obcego; słownictwo a statystyka
relacje semantyczne między jednostkami leksykalnymi w polach semantycznych: hiperonimia i hiponimia, partonimia, synonimia, antonimia; słowniki synonimów i antonimów
relacje formalno-semantyczne między jednostkami leksykalnymi: homonimia a polisemia, paronimia; słowniki homonimów i paronimów
części mowy jako klasy jednostek leksykalnych o wspólnych cechach formalnych, semantycznych i funkcjonalnych; udział poszczególnych części mowy w zasobie leksykalnym polszczyzny
zróżnicowanie genetyczne współczesnego zasobu leksykalnego: dziedzictwo prasłowiańskie, zapożyczenia (wśród nich internacjonalizmy), formacje słowotwórcze (kategorie słowotwórcze i gniazda słowotwórcze jako formalno-semantyczne sposoby porządkowania zasobu leksykalnego), derywaty semantyczne, frazeologia (typy frazeologizmów, ich funkcje w tekstach, słowniki frazeologiczne)
słowniki ogólne współczesnego języka polskiego i ich przydatność w nauczaniu języka polskiego jako obcego
wewnętrzne zróżnicowanie funkcjonalne (pragmatyczne, stylistyczne, chronologiczne, terytorialne itp.) współczesnego zasobu leksykalnego
łączliwość leksykalna; słowniki łączliwości leksykalnej wyrazów
słowniki glottodydaktyczne: obrazkowe, fleksyjne, składniowe
przedstawienie przez studentów prezentacji wskazujących na umiejętność wykorzystywania wybranych dzieł leksykograficznych podczas kształcenia sprawności leksykalnej osób uczących się języka polskiego jako obcego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego znajomość systemu leksykalnego języka polskiego, czyli wzajemnie motywujących się relacji o charakterze formalno-semantycznym i funkcjonalnym służących efektywności komunikacyjnej
korzystać w toku nauczania języka polskiego jako obcego z dostępnych dzieł leksykograficznych
wskazywać uczniom słowniki przydatne im podczas nauki języka polskiego jako obcego
czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu leksykologii i leksykografii współczesnego języka polskiego w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym), krytycznie oceniać ich przydatność w nauczaniu języka polskiego jako obcego, a także prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z tego zakresu wiedzy o języku
dokonywać lingwistycznej interpretacji relacji formalno-semantycznych między jednostkami leksykalnymi spotykanymi w tekstach współczesnej polszczyzny i oceniać stosowność owych jednostek wykorzystanych w tych tekstach
przygotować prezentację wskazującą na umiejętność wykorzystywania wybranych dzieł leksykograficznych podczas kształcenia sprawności leksykalnej osób uczących się języka polskiego jako obcego
Kryteria oceniania
wartość merytoryczna prezentacji wskazującej na umiejętność wykorzystywania wybranych dzieł leksykograficznych podczas kształcenia sprawności leksykalnej osób uczących się języka polskiego jako obcego
Literatura
A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001.
P. Żmigrodzki, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, wyd. III, Katowice 2009.
P. Żmigrodzki, Słowo – słownik – rzeczywistość, Katowice 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: