Literatura, historia, pamięć 03-LHP-12PKKDM
Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia:
- wybrane modele historii i historiozofii od średniowiecza po czasy współczesne;
- koncepcje pamięci wypracowane na gruncie kolejnych epok literackich, estetyk, a także różnych dyskursów humanistycznych;
- pamięć jako kategoria antropologiczna i poetologiczna;
- poeta jako antropolog historii;
- problematyka literackiej reprezentacji przeszłości;
- doświadczenie historyczne i doświadczenie mnemoniczne jako źródło twórczości artystycznej
analiza i interpretacja wybranych utworów literackich pod kątem problematyki historiozoficznej i mnemologicznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- definiować samodzielnie różne problemy badawcze z zakresu związków między literaturą a historią i literaturą a historiografią;
- powiązać problemy historii literatury z doświadczeniem mnemonicznym i problematyką mnemologiczną;
- usytuować rozpoznane w powyższy sposób zjawiska w szerszych kulturowych kontekstach
definiować i poprawnie stosować dla celów analitycznych i do interpretacji różne ujęcia kategorii pamięci i sposobów rozumienia historii;
- przedstawiać w perspektywie historycznej istotne związki między literaturą a historią i literaturą a doświadczeniem mnemonicznym;
- potrafi budować własne tezy interpretacyjne odwołując się do literatury przedmiotu i posługując się odpowiednią terminologią;
- napisać krótkie studium (typu case study) o tematyce związanej z problematyką zajęć.
Kryteria oceniania
W ramach modułu „Literatura, historia, pamięć” ocenie podlegają:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć konwersatoryjnych (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach;
- merytoryczna wartość, metodologiczna oryginalność i kształt językowy opcjonalnej (wymiennie z kolokwium) pracy pisemnej (ok. 15 tys. znaków, 6-8 stron);
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na egzaminie (opcjonalnie).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Mnemonika i pamięć kulturowa epok dawnych, red. M. Prejs, A. Jakóbczyk-Gola, Warszawa 2013.
Pomian K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 1992.
Pomian K., Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza, Warszawa 2009.
Pomian K., Porządek czasu, Gdańsk 2014.
Wichrowski M., Spór o naturę procesu historycznoliterackiego (od Hebrajczyków do śmierci Fryderyka Nietzschego), Warszawa 1995.
Yeates F., Sztuka pamięci, Warszawa 1977 .
Janion M., Żmigrodzka M., Romantyzm i historia, warszawa 1978.
Romantyzm, poezja, historia. Prace ofiarowane Zofii Stefanowskiej, red. M. Prussak, Z. Trojanowiczowa, Warszawa 2002.
Zaleski M., Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, Warszawa 1996.
Trybuś K., Pamięć romantyzmu. Studia nie tylko z przeszłości, Poznań 2011.
Rydz A., O pamięci autobiograficznej, Poznań 2011.
Zapisywanie historii. Literaturoznawstwo i historiografia. Warszawa 2010.
Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Kraków 2006.
White H., Poetyka pisarstwa historycznego. Pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego. Kraków 2000.
Wrzosek W., Historia – Kultura – Metafora. Powstanie nieklasycznej historiografii. Wrocław 1995.
Draisma D., machina metafor. Historia pamięci, przeł. R. Pucek, Warszawa 2009.
Leociak J., Doświadczenie graniczne. Szkice o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: