Larpy, gry narracyjne i gry miejskie 03-LGNM-11GRDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do tematu narracyjnych gier fabularnych, omówienie charakterystycznych elementów i ról gracza oraz osoby prowadzącej,
- wprowadzenie do tematu gier paragrafowych, omówienie charakterystycznych elementów i roli gracza i autora,
- wprowadzenie do tematu larpów, omówienie charakterystycznych elementów i ról gracza i osoby prowadzącej,
- wprowadzenie do tematu gier miejskich, omówienie charakterystycznych elementów i roli gracza oraz twórców gry,
- warsztaty konstruowania scenariusza narracyjnej gry fabularnej lub/i gry miejskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zdefiniować i odróżnić narracyjne gry fabularne (ang. roleplaying games) od teatralnych gier fabularnych – larpów (ang. live action role-play), gier paragrafowych i miejskich,
- potrafi wymienić podstawowe elementy narracyjnych gier fabularnych, larpów, gier paragrafowych i miejskich,
- potrafi określić role osoby prowadzącej (mistrza gry) i gracza w narracyjnych grach fabularnych i larpach,
- potrafi skonstruować prosty scenariusz przygody w narracyjnej grze fabularnej i/lub gry miejskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Ocena formująca:
a) przygotowanie do zajęć,
b) znajomość wyznaczonej literatury.
Ocena podsumowująca: prezentacja projektu na podstawie samodzielnie dobranych i zgromadzonych materiałów – kryteria:
a) umiejętność przedstawienia ciekawego celu gry i osadzenia go w scenariuszu,
b) umiejętność oceny słabych i mocnych stron scenariusza,
c) zgodność ze standardami omawianych gier.
Ocena końcowa jest średnią ocen z prezentacji i aktywności na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
Busse-Brandyk, A., Chmielewska-Łuczak, D., Narracyjne gry fabularne jako droga do nieświadomości, „Homo Ludens”, 1, 61–73, 2009.
Chmielewska-Łuczak, D., Matkowski, C., Archetypiczna podróż bohatera w grach fabularnych, w A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, t. 2, Poznań 2009.
Chmielewska-Łuczak, D., Matkowski, C.,. Kilka uwag o NIEwchodzeniu w rolę, „Homo Communicativus”, 3(3), 199–211, 2008.
Krawczyk, S., Ciągle ta sama historia? O powtarzalności fabuł w narracyjnych grach fabularnych, „Homo Ludens”, 1, 137–153, 2009.
Mochocki, M., Scenariusze narracyjnych gier fabularnych. Propozycja metody badawczej, w:
A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (t. 1), Poznań, 2007.
Mochocki, M., Etyka bohaterów narracyjnych gier fabularnych, „Homo Communicativus”, 3(5), 229–237, 2008.
Surdyk, A., Od Tolkiena do glottodydaktyki, czyli o Technice Gier Fabularnych w dydaktyce języków obcych i gustach literackich studentów, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (t. 1), Poznań 2007.
Surdyk, A., Klasyfikacja interakcji w grach typu Role-Playing Games oraz relacje komunikacyjne i dydaktyczne w technice gier fabularnych, Homo Communicativus, 2(4), 115– 125, 2008.
Szeja, J. Z., Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej. Kraków 2004.
Szeja, J. Z., Przyczyny popularności fantastyki i gier fabularnych w kulturze współczesnej, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał (t. 1). Poznań, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: