Literatura filozoficzna i naukowa w Rzymie 03-LFN-31KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka odmian piśmiennictwa filozoficznego i naukowego w Rzymie; cechy gatunkowe tekstów (dialog, list, hypomnemata, poemat, encyklopedia),
- początki filozofii i zainteresowań naukowych w Rzymie,
- omówienie twórczości poszczególnych autorów pism filozoficznych i naukowych (Warron, Cyceron, Witruwiusz, Lukrecjusz, Pliniusz Starszy) oraz analiza wybranych dzieł i ich fragmentów,
- rzymska astronomia i astrologia na przykładzie analizy wybranych tekstów,
- stoicyzm epoki cesarstwa (Seneka, Marek Aureliusz) wraz z analizą wybranych tekstów,
- łacińska filozofia patrystyczna (Tertulian, Minucjusz Feliks, św. Augustyn) wraz z analizą wybranych tekstów.
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Formy i metody e-oceny: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wyjaśnia najważniejsze zjawiska społeczne, polityczne i literackie występujące w I w. p.n.e. i I w. n.e. związane z twórczością naukową i filozoficzną,
- dokonuje klasyfikacji genologicznej omawianych tekstów, identyfikując oraz analizując nurty i tendencje występujące w literaturze filozoficznej i naukowej,
- zna najbardziej reprezentatywne dzieła filozoficzne i naukowe i umie wskazać ich autora,
- analizuje i interpretuje wybrane utwory czytane na zajęciach, formułuje najważniejsze zagadnienia i problemy związane z tymi tekstami,
- porównuje sposób ujęcia i funkcjonowanie tego samego zagadnienia u przedstawicieli różnych szkół filozoficznych, ilustrując swoje wywody odpowiednimi przykładami.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat zjawisk historycznych, politycznych i literackich związanych z rzymską literaturą filozoficzną i naukową oraz na temat życia i działalności intelektualnej omawianych na zajęciach autorów, znakomita znajomość treści utworów, znakomita umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów (+ znakomity styl eseju i komunikatywne jego przedstawienie).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza na temat zjawisk historycznych, politycznych i literackich związanych z rzymską literaturą filozoficzną i naukową oraz na temat życia i działalności intelektualnej omawianych na zajęciach autorów, bardzo dobra znajomość treści utworów, bardzo dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów; (+ dobry styl eseju i komunikatywne jego przedstawienie).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat zjawisk historycznych, politycznych i literackich związanych z rzymską literaturą filozoficzną i naukową oraz na temat życia i działalności intelektualnej omawianych na zajęciach autorów, dobra znajomość treści utworów, dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów; (+ dobry styl eseju i komunikatywne jego przedstawienie).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca, ale z pewnymi niedociągnięciami, wiedza na temat zjawisk historycznych, politycznych i literackich związanych z rzymską literaturą filozoficzną i naukową oraz na temat życia i działalności intelektualnej omawianych na zajęciach autorów, podobnie zadowalająca znajomość treści utworów, a także umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów (+ poprawny styl eseju i komunikatywne jego przedstawienie).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami, na temat zjawisk historycznych, politycznych i literackich związanych z rzymską literaturą filozoficzną i naukową oraz na temat życia i działalności intelektualnej omawianych na zajęciach autorów, podobnie zadowalająca znajomość treści utworów, a także umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów; (+ poprawny styl eseju i komunikatywne jego przedstawienie).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza na temat zjawisk historycznych, politycznych i literackich związanych z rzymską literaturą filozoficzną i naukową oraz na temat życia i działalności intelektualnej omawianych na zajęciach autorów, niezadowalająca znajomość treści utworów, niezadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów. (+ niedobry styl eseju i/lub niekomunikatywne jego przedstawienie).
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa składa się z 2 elementów: oceny za eseje (50% łącznie) oraz oceny z odpowiedzi ustnej na trzy pytania (50%) wg poniższych kryteriów.
Literatura
Zalecana literatura:
a) teksty w przekładzie:
Spis lektur w przekładzie na język polski zostanie podany przez prowadzącego na zajęciach.
b) opracowania:
Wybrane rozdziały z następujących podręczników:
Cytowska, M., Szelest, H., Rychlewska, L., Literatura rzymska. Okres archaiczny. Warszawa 1996.
Kumaniecki K.,, Literatura rzymska. Okres cyceroński. Warszawa 1977.
Cytowska, M., Szelest, H., Literatura rzymska: okres cesarstwa. Warszawa 1992.
Cytowska, M., Szelest, H., Literatura rzymska: okres cesarstwa. Autorzy chrześcijańscy. Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: